Längre ned på sidan kan du läsa en fördjupande text om Gudsbilder.
I alla tider har människor försökt beskriva Gud. Men hur talar vi om den som ytterst sett är obeskrivlig? Hur beskriver vi den som vi inte kan se med våra ögon? Det finns olika sätt att tala om Gud, att beskriva Gud, att tänka om Gud. I texten nedan beskrivs fyra olika sätt:
- Inga gudsbilder är möjliga.
- Många gudsbilder är nödvändiga.
- Människan är skapad till Guds avbild.
- Kristus visar vem Gud är.
Det första förhållningssättet menar att Gud alltid kommer att vara större än alla ord som vi försöker beskriva Gud med. Därför behöver vi många ord och bilder för Gud.
Det andra förhållningssättet handlar därför om att utöver bilder av Gud kan vi försöka säga något om vad Gud inte är.
Det tredje förhållningssättet handlar om människan som Guds avbild, det som beskrivs i Första Mosebok. Det kan innebära att vi ser människan som en religiös varelse som söker en gudomlig verklighet. Men det kan också innebära att det är en kallelse, det vill säga att människan kallas till att i ord och handling bli Guds avbild än mer. Att den Gud som inte helt kan beskrivas i ord ändå avspeglas i varje medmänniska är ett perspektiv som understryker varje människas värde och värdighet.
Det fjärde förhållningssättet – att Kristus är Guds bild – poängterar att Jesus återspeglar den gudomliga verkligheten. ”Ordet blev människa” står det i Johannesevangeliets inledning och där finns nyckeln, att Guds tilltal möter oss i människogestalt.