Längre ner på sidan finns en teologisk fördjupning om nattvarden.
Måltid med varandra och Gud
Att äta och dela en måltid med andra är en del av vår vardag. Måltiden är livsnödvändig och ger gemenskap. Nattvarden är en särskild måltidsgemenskap som vi delar med varandra och med Gud.
Vi firar nattvard för att minnas kvällen då Jesus samlade sina lärjungar och vänner för att fira den judiska påskmåltiden.
När Jesus åt tillsammans med lärjungarna den här sista kvällen, sa han att brödet och vinet var hans kropp och blod och att lärjungarna skulle fortsätta att fira denna måltid i gemenskap med honom och med varandra.
När Jesus hade ätit tillsammans med sina lärjungar blev han tillfångatagen och korsfäst, för att sedan uppstå på den tredje dagen.
I ljuset av korsfästelsen och uppståndelsen kunde lärjungarna senare förstå att brödet och vinet som delades påminde dem om Jesu död och uppståndelse.
Nattvarden överskrider tid och rum
Ordet mässa berättar att det är en gudstjänst med nattvard. Varje vecka, söndag eller vardag, firas olika former av mässor i de flesta kyrkor.
I mässan läser prästen bibelord som berättar om Jesus sista måltid med lärjungarna. Prästen uttalar alltid de ord som Jesus sa när han lovade lärjungarna att han hade öppnat vägen från död till liv. Prästen säger ”För dig utgiven” när hen delar ut brödet och ”För dig utgjutet” när hen delar ut vinet.
Brödet är ofta i formen av en liten rund oblat. Vinet är med eller utan alkohol. Ibland doppar man endast brödet i vinet, ibland kan den som vill dricka ur bägaren.
Nattvardens gemenskap sträcker sig genom tid och rum. I många kyrkor finns det en altarring som ibland används vid nattvarden. Altarringen är utformad som en halvcirkel för att berätta att den andra halvan av cirkeln sträcker sig in i evigheten.
I slutet av mässan sänds de som tagit emot nattvarden ut i världen. Brödet som delas i gudstjänsten uppmanar till att dela brödet på jorden.
Nattvarden är ett sakrament
Nattvarden är ett sakrament – en helig handling. I Svenska kyrkan ser vi framför allt nattvarden och dopet som sakrament. Ett sakrament består av Guds ord i kombination med en konkret handling.
Både dopet och nattvarden är sakrament för att orden som sägs förenas med något konkret, som vattnet i dopet och brödet och vinet i nattvarden.
Dop och nattvard
Dopet sker bara en gång. Det ger samhörighet med Kristus och tillhörighet till kyrkan. Nattvarden får vi alltid komma till, om och om igen. Den behåller oss i gemenskapen med Kristus. Att gå till nattvarden är därför inte beroende av vår tro. Varje döpt är alltid välkommen till måltiden. På min tro kan jag tvivla men inte på mitt dop.
Den som inte är döpt, men ändå vill dela gemenskapen runt nattvardsbordet är alltid välkommen fram och ta emot välsignelse.