Till innehållet Till undermeny
Kyrkomötets mötesledare sitter på en rad på scenen. I fokus är en liten ängel i trä som står framför dem.

Kyrkomötet

Kyrkomötet är Svenska kyrkans högsta beslutande organ och beslutar om frågor som är gemensamma för hela Svenska kyrkan.

Kyrkomötet 2024

I år har kyrkomötet temat Kyrkan i det offentliga rummet och handlar om kyrkans roll och uppdrag i samhället. Under kyrkomötets första session varvade ledamöterna utskottsarbete med seminarier och föredrag om aktuella samhällsfrågor och kyrkans arbete i civilsamhället.

Temasida: kyrkan i det offentliga rummet

Här hittar du samlad information om kyrkomötets tema i form av intervjuer, tal och filmer.

Så ska kyrkan höras i samhället

Vilka röster hörs i det offentliga samtalet och vilka saknas? Hur påverkas utsatta grupper av politiska vägval och beslut? Svenska kyrkans roll i samhället är i fokus när kyrkomötet samlas i höst.

Webbsändning från kyrkomötet

Se webbsändning från kyrkomötets öppnande 1 oktober 2024.