Grupp- och kandidatsystemet

Blanketter, kontaktinformation och inloggning.

Grupp- och kandidatsystemet (Gkand)

Här kan du logga in i Grupp- och kandidatsystemet (Gkand)

För att logga in i systemet behöver du ha mobilt Bank-ID.

Längre ned på sidan finns information om varför BankID krävs för inloggning.

När du registreras för ett uppdrag (ombud, ombudets ersättare, företrädare eller kontaktperson) får du ett e-postmeddelande med information om hur du ska logga in i systemet. Om du är ombud och inte verkar ha fått tillgång till systemet, kontakta ditt stift. Om du är företrädare eller kontaktperson och inte verkar ha fått tillgång till systemet, kontakta ditt ombud.

Om du problem med BankID, kontakta din bank.

Manual och support för Gkand

Blanketter för nedladdning

Här finns blanketter för kyrkoval 2025.

Kyrkomötet

Stiftsfullmäktige

Kyrkofullmäktige

Övriga dokument

Manual och support

Manualen finns även på inloggningssidan till Gkand.

Användarmanual för Grupp- och kandidatsystemet

För teknisk support kontakta Svenska kyrkans kanslistöd på kanslistod@svenskakyrkan.se eller via telefon 010-18 19 200.

För support som gäller regelverket kontakta i första hand ditt stift.

Varför används BankID i kyrkovalet?

Vi vill säkerställa att du är du eftersom Gkand hanterar personuppgifter som inte vem som helst bör få tillgång till.

BankID är ett sätt att identifiera sig elektroniskt, på samma sätt som ett pass eller körkort fungerar fysiskt. Det är ett säkert system som används av banker och myndigheter för identifikation.

BankID kan användas när som helst på dygnet och var som helst där det finns internetuppkoppling.

Vänd dig till din bank för mer information om hur du skaffar BankID.