41 korsvalv håller uppe hela Kryptan
Lunds domkyrkas krypta är vida berömd för sin arkitektur skapad av Domkyrkans förste arkitekt Donatus. En skog av artistiskt formade pelare och kolonner lyfter de 41 korsvalven. Pelarna har olika dekorer och vissa upplevs som vridna eller som att stenen har ”runnit” nedför pelaren som i rännilar. När ljuset faller in på pelarna kan kryptans tak nästa upplevas som svävande på grund av pelarna form. Pelarnas form syftar troligen tillbaka till templet i Jerusalem som skulle ha haft liknande pelare.
Kyrkans äldsta altare är tillägnat Johannes döparen
Det första altaret i kryptan invigdes till Johannes döparens ära den 30 juni år 1123 och är därmed det äldsta altaret i Lunds domkyrka. Altaret finns kvar än i dag men har flyttats några meter från sin ursprungliga plats. Från början lades reliker ner i altaret, alltså kvarlevor eller föremål som kan knytas till Kristus eller helgon. Det sägs att man lade ner en bit av Kristi kors, grav, krubba och bord samt flera andra reliker direkt knutna till Kristus. Även andra reliker lades i olika altaren i kyrkan under dess första år. Dessa delar försvann dock under reformationen.
Brunnen försörjde staden med vatten
I kryptan finns en brunn med ett brunnskar som tillkom under renoveringen av den då vattenfyllda kryptan i början på 1500-talet.
Karet är ritat av domkyrkoarkitekten Adam van Düren. Skulpturerna på karet visar bland annat en kung med en krona, en rik borgare med en penningpåse samt en lus som biter ett får. Inskriptionerna är på plattyska. Brunnen var mycket betydelsefull och under lång tid viktig för hela Lunds vattenförsörjning.
Satir på plattyska
På Adam van Dürens brunnskar finns Domkyrkans kanske mest kända och även mest gåtfulla lamm avbildat. Lammet plågas av en lus som är större än vad lammet är. Lusen är fjättrad med en stor kedja. Tolkningarna av scenen är många. Är det de rika som förtrycker de fattiga? Är det Adam van Düren som plågas av sina uppdragsgivare?
Hos profeten Jesaja säger lammet något om den lidande tjänaren. Tjänaresångerna har i kyrkan i sin tur lästs som texter som förebådar Kristus. I Uppenbarelseboken, Bibelns sista bok, är det Lammet som sitter på tronen. Den lidande kärleken, sårbarhetsmakten, segrar. Ser vi lammet som en symbol för Kristus kan scenen på brunnskaret också vara en scen av kärlekens kamp mot ondska och plågor. Lusen plågar verkligen lammet. Samtidigt är den fjättrad. Lidandena här i världen är inte utplånade, men kärleken bjuder dem motstånd och ondskan fjättras.
En annan stenbild på samma kar visar en kvinna som biktar sig för en munk med den satiriska texten: ”mången ger en annan ett gott råd, fastän han själv inte följer detsamma”.
27 sandstenspelare bär upp kryptan
I kryptan finns 27 pelare, kolonner. Alla kolonnerna i rummet är olika. Vissa kolonner är sicksack- eller rutmönstrade, några är släta och en kolon har ett kraftigt vågmönster. Kolonnerna är, till skillnad från kryptans väggar uthuggna i sandsten från området runt Höör. Kryptans väggar består mestadels av sandsten från Ystad och Helsingborg.
Jätten Finn, hans fru och dottern Gerda kramar pelarna
Två av de 27 kolonnerna har utsmyckningar som föreställer människor; en ser ut att föreställa en man som omfamnar pelaren och den andra en kvinna med barn. Kring dessa figurer har folksagan om jätten Finn diktats. Läs sagan om jätten Finn.
Inga döda vilar under gravstenarna längre
I dag vilar inga döda under gravstenarna i kryptan. Kistorna flyttades under 1800-talet till Norra kyrkogården i Lund. Det hade länge varit problem med vatten i kryptan. Under 1800-talet dränerades kryptan och gravstenarna och golvet fick läggas om.
Framför altaret i kryptan finns Lunds siste katolske ärkebiskop Birger Gunnersens sarkofag. På locket avbildas ärkebiskopen. Hans huvud vilar mot väster och han blickar mot öster så att han på den yttersta dagen kan möta Kristus öga mot öga.