Lunds stift

Välkommen till Lunds stift - ett av Svenska kyrkans 13 stift. Stiftet består av 148 församlingar i Skåne och Blekinge. Vår biskop heter Johan Tyrberg.

Hitta snabbt

En kyrkoorganist använder orgelns fotpedaler.

Sök jobb i Lunds stift

Välkommen att söka jobb hos oss. Just nu söker vi ny avdelningschef till avdelningen främjande och samverkan på stiftskansliet i Lund. På sidan hittar du också länkar till annonser för tjänster i församlingar i Lunds stift.

På en uppslagen laptop ligger en mobiltelefon som någon har sitt pekfinger på.

Ta kontakt

Här hittar du kontaktuppgifter till personal på stiftskansliet i Lund, samordnare och kontraktsprostar i Lunds stift, Domkapitlet samt Lunds stifts pressrum.

Hitta församling i Lunds stift

I Lunds stift finns i dag 148 församlingar, varav en del samverkar i pastorat.

Vitkalkad kyrka i skymningsljus.

Besök en sommaröppen kyrka

Välkommen till Blekinges och Skånes sommaröppna kyrkor. Många av kyrkorna har guidade visningar, utställningar, konserter och aktiviteter för barn. Ladda ner mobilappen Kyrkguiden så har du all information nära till hands.

Biskop Johan Tyrberg släpper ny bok

Den 22 augusti släpps biskop Johan Tyrbergs nya bok i samband med ett offentligt samtal på Grand Hotel i Lund. Huvudtemat för boken är måltiden i biblisk och mellanmänsklig betydelse.

Någon spelar orgel med händerna på olika klaviaturrader.

Programmet klart för Skånes orgelveckor 2024

24 juni–15 juli 2024 bjuder svenska och internationella organister på gratis orgelkonserter runt om i Skåne och Blekinge. Här hittar du hela spelprogrammet.

En grupp människor med ryggsäckar går på led på en liten väg.

Pilgrimsvandra i sommar

I Lund stift finns sex sammanbundna pilgrimsleder om totalt 80 mil som tillsammans kallas för Pilgrimsvägen Skåne Blekinge. Vandra på egen hand eller anslut till en arrangerad pilgrimsvandring. 25-29 juli 2024 är det dessutom Stora Pilgrimsveckan på Österlen.

Vitkalkad kyrka med torn.

Se biskop Johans sommarhälsning

Se biskop Johans sommarhälsning, inspelad med den 400-årsjubilerande Kristianopels kyrka i bakgrunden. Den och många fler kyrkor i stiftet står öppna i sommar, fulla av spännande föremål och berättelser att upptäcka.

en grupp männskor på en gruppbild

Premiär för nyskrivet kyrkospel om Nathan Söderblom

”Det befriande tvånget - Ett spel om Nathan Söderblom och freden” är rubriken på kyrkospelet 2024 i Lunds domkyrka. Nathan Söderblom, ärkebiskopen och teologen, mottog 1930 Nobels fredspris för sina häpnadsväckande ekumeniska bedrifter. Vad kan en sådan person lära oss om freden och vår egen framtid? Premiär 11 augusti kl. 19.

Bildspel från präst- och diakonvigning

Söndagen den 16 juni diakonvigdes två kandidater och fem prästvigdes. Här finns några bilder från högmässan i Lunds domkyrka.

Kollage av personporträtt.

Kyrkdagar 2024 - Kallad till kärlek

Välkommen till Lunds stifts Kyrkdagar 2024: Kallad till kärlek. I två hela dagar, 10—11 september skapar vi en kreativ mötesplats för att ge inspiration, fortbildning, dialog, fördjupning, och känslan av fest och gemenskap. Dagarna är öppna för församlingsbor, ideella, förtroendevalda och anställda i Svenska kyrkan.

Upptäck kyrkan i appen Kyrkguiden

Med hjälp av Kyrkguiden kan du upptäcka mer än 3 000 kyrkor och platser. I kalendern finns gudstjänster, konserter och andra evenemang.

Läs mer om appen

Prenumerera på nyhetsbrev

Nyhetsbrev.

Prenumerera på nyhetsbrevet Aktuellt i Lunds stift

Håll dig uppdaterad om vad som händer inom Svenska kyrkan i Skåne och Blekinge. Nyhetsbrevet utkommer en gång i månaden och riktar sig till dig som är intresserade av vad som händer i Lunds stift.

Digitalt nyhetsbrev.

Prenumerera på nyhetsbrevet Internationellt arbete i Lunds stift

Håll dig uppdaterad om vad som händer inom området internationellt arbete i Lunds stift. Nyhetsbrevet utkommer fyra gånger per år.

En man med stor ryggsäck går mellan kyrkbänkarna i Uppsala domkyrka.

Bli medlem

Du kan bli medlem i Svenska kyrkan oavsett om du har varit medlem tidigare eller inte. När man vill bli medlem i Svenska kyrkan är det framförallt sin församling som man blir medlem i. Här finns alltid en plats för dig.

En person hjälper ett barn att tända ett ljus.

Få hjälp och stöd

Välkommen att kontakta Svenska kyrkan när du behöver någon att prata med. I Svenska kyrkan finns utbildad personal som lyssnar och ger stöd och råd vid allt från sorg till relationsproblem.

Facebooks logotyp.

Lunds stift på Facebook

Följ Lunds stift på Facebook.