Allhelgonahelgen i Örebro – så finns Svenska kyrkan för dig

Allhelgonahelgen väcker minnena till liv – och kanske också saknaden. Ljusen vi tänder utmanar mörkret. Du är inte ensam i sorgen. Vi finns för dig, i kyrkor och på kyrkogårdar.

Under allhelgonahelgen möter du medarbetare från Svenska kyrkan Örebro och Örebro kyrkogårdsförvaltning runt om i hela Örebro pastorat, i kyrkor och på kyrkogårdar – även på Norra kyrkogården.

kalendern hittar du allt som händer i Örebro allhelgonahelgen 2024. Här på sidan kommer mer information när vi närmar oss helgen.

Stöd i sorgen

Så möter du en vän i sorg – prästens fem bästa råd

Orka stå kvar, våga prata och låt sorgen få ta tid och plats. Det är några av prästen Anna Maria Armös bästa råd i mötet med en vän som sörjer.

Prästen Karin: ”Som anhörig ska du minnas att du blev buren i samband med begravningen”

”Ibland finns det en uppfattning att begravningen blir något högtravande som är kyrkans och inte familjens. I själva verket är det precis tvärtom”, säger prästen Karin Maltén.

När någon nära dör – Svenska kyrkans stöd- och sorgegrupper

Att dela tankar och känslor med andra i samma situation kan göra sorgen lättare att bära. Svenska kyrkan har sorgegrupper i Örebro där du som mist en anhörig får hjälp att bearbeta sorgen tillsammans med andra.

Aktuellt i allhelgona

Allhelgonahelgen på Norra kyrkogården

Möt medarbetare från Svenska kyrkan och Örebro kyrkogårdsförvaltning. På Norra kyrkogården i Örebro finns vi lördagen den 4 november med information, ljusförsäljning och kaffe. Det ordnas guidade visningar och andakter i Nya krematoriet.

Allhelgona i Adolfsbergs kyrka

Vi bjuder in till Höstlovsskoj för barn och deras vuxna på Öppen förskola, vi finns på Norra kyrkogården och delar ut barnböcker om sorg den 2/11 kl. 13-15 och bjuder in till minnesgudstjänst i Adolfsbergs kyrka den 3/11 kl. 15.

Allhelgonahelgen i Almby

Välkommen för ljuständning, fackeltåg, musik och gudstjänster i Almby kyrka och Almby kyrkogård under allhelgonahelgen 1-3/11 med Alla helgons dag och Alla själars dag.

Allhelgonahelgen i Längbro församling

Gudstjänster och öppettider i Längbro och under allhelgonahelgen. Vårt berömda fackeltåg den 2 november startar klockan 16.30. Varmt välkommen hälsar vi dig till en fin helg här i Längbro!

Allhelgonahelgen i Mikaels församling, Örebro

Allhelgonahelgen har blivit en av de största helgerna, då människor i alla åldrar besöker kyrkor och kyrkogårdar för att tända ljus. Välkommen – vi finns för dig.

Allhelgonahelgen i Nikolai

Gudstjänster och öppettider i S:t Nicolai kyrka och under allhelgonahelgen.

Allhelgonahelgen i Olaus Petri: Öppet i kyrkan, närvaro på kyrkogården och Evensong

Därför delar Svenska kyrkan i Örebro ut 10 000 ljus i allhelgona

Ett snabbt möte på stan. En enkel gåva i form av ett ljus. En hälsning i allhelgona: Du är inte ensam. Under vecka 44 delade Svenska kyrkan ut över 10 000 ljus i Örebro.

Kyrkogården i allhelgonatid

På Alla helgons dag har Örebro kyrkogårdsförvaltning som tradition att finnas på plats på kyrkogårdarna och Örebro krematorium.

Fantastisk respons i Örebro när "10 000 ljus i allhelgona" växte och blev 12 000

En enkel gåva i form av ett ljus. En hälsning i allhelgona: Du är inte ensam. Svenska kyrkan Örebros allhelgonasatsning 2023 fick fantastisk respons. Målet var att dela ut 10 000 ljus, men det växte och blev 12 000. Många personer uttryckte tacksamhet över gåvan och över att Svenska kyrka finns på plats i Örebro.

Fysiska och digitala ljus

Längre ner på sidan hittar du allt som händer i våra åtta församlingar och på Norra kyrkogården den här helgen. Du som inte kan ta dig till en kyrkogård för att tända ett ljus på plats, har möjlighet att tända ett digitalt ljus på Svenska kyrkans bönewebb.

Sorgegrupper för barn, unga och vuxna

Sorg går inte att bota, men att dela den med andra gör att sorgen blir lättare att bära. Därför har Svenska kyrkan sorgegrupper för barn, unga och vuxna i Örebro, där du som mist en anhörig får hjälp att bearbeta din sorg tillsammans med andra.

Jourhavande präst

Brottas du med ångest eller ensamhet och behöver någon att prata med? Jourhavande präst erbjuder akut samtals- och krisstöd och är en del av Svenska kyrkans själavård. Jourhavande präst lyssnar, och det som sägs stannar mellan er. Kontakta Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.