Olaus Petri kyrkogård
Foto: Madeleine Kivinen

Så kan du välja en återbrukad gravsten

Örebro kyrkogårdsförvaltning erbjuder möjligheten att välja en återbrukad gravsten eller gravanordning. En återanvänd gravsten är ett mer miljö-, kultur- och privatekonomiskt vänligt alternativ. Här hittar du information om hur det går till och vilka stenar som finns att välja mellan.

Återbrukade gravstenar

För att boka en återbrukad gravsten - ta kontakt med:

Anna Jansson, tel 019-15 45 86.

Bilder på gravstenarna finns här på webbsidan. De går även att se på stenförrådet på Norra kyrkogårdens ekonomiområde. För besök där, krävs bokning via Anna Jansson.

Återanvänd gravsten

Det kostar 880 kronor för att få tillgång till en återanvänd gravsten. Sedan tillkommer kostnad för bearbetning och montering av stenen. Detta beställer du själv av en stenhuggare.

Återanvändning av befintlig gravanordning

Det kostar 1 700 kronor för att få använda en redan befintlig gravanordning. Sedan tillkommer kostnad för bearbetning och montering av stenen. Detta beställer du själv av en stenhuggare.

Örebro kyrkogårdsförvaltning arbetar för en hållbar utveckling och framtid på flera sätt. Att återanvända gravstenar är en viktig del i vårt natur- och kulturmiljöarbete. Färre stenar transporteras då jorden runt och äldre hantverk och kulturarv kan bevaras för framtiden. Genom att välja en återanvänd/existerande gravsten bidrar du till att minska utsläppen och bibehålla vårt kulturarv.

En stor del av stenarna som säljs och monteras i dag är importerade och transporteras långa sträckor.

Sveriges Stenindustriförbund uppskattar att en importerad sten ger upphov till ungefär sju gånger så stor klimatpåverkan som en svensk. Detta beror, förutom frakt, även på att Sverige har en mer effektiv produktion och använder el som i mycket högre grad är baserad på vind-, vatten- och kärnkraft.

Det händer av olika skäl att en gravplats återlämnas. De gravstenar som är tillgängliga kommer från gravar som inte längre är i bruk, där tidigare gravrättsinnehavare inte längre vill behålla gravplatsen och gravstenen.

Gemensamt för de gravstenar som finns tillgängliga att återanvända, är att de har fint råmaterial som kan slipas om och förses med nya inskriptioner.

Örebro kyrkogårdsförvaltning har ett lager av stenar, på Norra kyrkogården, som kan användas igen. Sortimentet är brett och består av en stor variation avseende storlek och form, samt färg på stenen. Det finns både liggande och stående modeller.

Gravrättsinnehavaren betalar en kostnad för själva stenen. Stenen behöver sedan bearbetas av en stenhuggare. Oftast behöver bara framsidan av stenen slipas ner och sedan är den lika bra som då den tillverkades. Stenen kan sedan få en ny inskription, innan den monteras på plats.

Som gravrättsinnehavare kan du välja en gravplats med en återlämnad gravanordning. Kyrkogårdsförvaltningen tvättar, säkrar och justerar den befintliga stenen och eventuell ram som finns på platsen. En fast kostnad tas ut för detta arbete.

Du som innehavare får därefter själv anlita en stenhuggare för att eventuellt ta bort befintlig text och göra en ny inskription.

Tillgängliga gravstenar för återanvändning hos Örebro kyrkogårdsförvaltning

Här ser du de stenar som finns att välja mellan. I bildtexten framgår nummer, färg och storlek (höjd X bredd).

Örebro kyrkogårdsförvaltning

Kyrkogårdsförvaltningen i Örebro pastorat

Adress: Storgatan 27, 703 63, Örebro

Telefon: 019-15 45 60, måndag-onsdag klockan 9-12 och 13-14:30 och torsdag–fredag klockan 9–12.

E-post: orebro.kyrkogardsforvaltning@svenskakyrkan.se
E-post gravskötselbeställningar: orebro.gravskotsel@svenskakyrkan.se

Krematoriet: Mäster Olofs-, Befrielsens-, Hoppets- och Stillhetens kapell samt tre minnesstundsrum
Adress: Kyrkogårdsvägen 4, 703 75 Örebro