Färdplan för klimatet – så arbetar Solliden med miljö och hållbar utveckling

Solliden ställer om och hittar nya vägar med kyrkans färdplan för klimatet.

Rekordvarma sommartemperaturer, översvämningar och smältande isar. Många känner oro för klimatkrisen och framtiden samtidigt som de sociala klyftorna sägs växa mellan individer och grupper. Men självklart finns det hopp! Som kristna ser vi jorden och skapelsen som en gåva att dela med kommande generationer. Alla människor är viktiga. Därför engagerar vi oss i klimatfrågan – vår tids största utmaning – på flera olika sätt.

Solliden ska vara en vägvisande plats. Här ska vi visa att det går att driva en kurs- och konferensgård med gott värdskap hög kvalitet, samtidigt som vi ställer om i en mer hållbar riktning.

Därför ökar våra inköp av ekologiska-, KRAV- och Fairtrade-råvaror samtidigt som våra krav på hållbarhet gentemot leverantörer skärps. Vi vill öka kunskapen om - och efterfrågan på - hållbara val hos alla som kommer i kontakt med oss. Vi ställer om våra fastigheter och energieffektiviserar. Solceller installeras. För att öka den biologiska mångfalden ser vi över de gröna ytorna på Solliden och vi utvecklar nya samarbeten för att återbruka möbler och andra inventarier. När vi städar och diskar så använder vi allt mindre kemikalier som inte bryts ned naturligt i kretsloppen. Vi odlar våra egna snittblommor och vattnar med regnvatten. På vintern dekorerar vi med torkade blommor. Vi samverkar med Örebro universitet i utbildningen av studenter som studerar hållbara livsmedelssystem.  Som en del av lokalsamhället försöker vi hitta närproducerade råvaror och bidra positivt med vår verksamhet.

Solliden ligger en bit utanför Örebro och många av våra gäster kommer till oss med bil. Vi bygger ut laddstolpar men försöker också att hitta lösningar för kollektivt resande och samåkning.

På Solliden försöker vi också att vara tillgängliga för arbetsträning och vi ska ha kompetens i MARY-metoden. På Solliden ställer vi om vår verksamhet i alla delar och vi är övertygade om att det gör vårt värdskap bättre. Var med du också!

Färdplan för klimatet – så arbetar Örebro pastorat med miljö och hållbar utveckling

Klimatförändringarnas effekter är kännbara redan idag. Vill du vara med och engagera dig? Här kan du läsa mer om vad Svenska kyrkan i Örebro har på gång.

Sänkte energiförbrukningen med 20 % — och har anställt hållbarhetsutvecklare

Svenska kyrkan i Örebro har sänkt sin energiförbrukning med nästan 20 procent sedan 2016 – och har nu även rekryterat en hållbarhetsutvecklare. "Vi vill göra ännu mer", säger Lisa Pettersson Härdne, administrativ chef.

Örebro pastorat är miljödiplomerat

Svenska kyrkan Örebro pastorats alla församlingar och enheter är miljödiplomerade. Det ger verktyg för ett fortsatt strukturerat arbete för att bidra till hållbar utveckling och minskad miljöbelastning.