Lyssna

Information med anledning av erbjudanden från privat gravskötselföretag

Under den senaste tiden har Örebro kyrkogårdsförvaltning fått många frågor om erbjudanden från ett privat företag angående gravstenstjänster. Detta erbjudande har ingenting med Örebro kyrkogårdsförvaltning att göra.

Under den senaste tiden har många kontaktat oss med frågor om ett brev som skickas hem till många gravrättsinnehavare i Örebro och övriga Sverige. Erbjudandet i brevet, som kan uppfattas som en faktura, kommer från ett privat gravskötselföretag.

Här kommer svar på de vanligaste frågorna som vi får just nu.

1. Är det Örebro kyrkogårdsförvaltning som skickar breven?

Nej, det är inte Örebro kyrkogårdsförvaltning som skickar breven. Det är erbjudanden från ett privat gravskötselföretag.

2. Har Örebro kyrkogårdsförvaltning lämnat ut gravrättsinnehavares namn och adress eller gravplatsbeteckning till företaget?

Nej, Örebro kyrkogårdsförvaltning har inte lämnat ut namn och adress till det privata gravskötselföretaget. Gravplatsbeteckningar och nummer går det dock att söka efter på svenskgravar.se.

3. Vad händer om jag betalar/betalat?

Det kan vi tyvärr inte svara på. Alla sådana frågor måste vi hänvisa direkt till det privata gravskötselföretaget.

4. Jag har redan beställt skötsel/tvätt av min grav från Örebro kyrkogårdsförvaltning. Vad händer nu?

Du som beställt skötsel/tvätt av din grav från Örebro kyrkogårdsförvaltning, behöver inte göra någonting. Den beställning som du gett oss utför vi. Vårt arbetssätt bygger alltid på att gravrättsinnehavare aktivt beställer skötsel, tvätt och andra tjänster direkt av Örebro kyrkogårdsförvaltning.

Har du fler frågor är du välkommen att kontakta oss. Du hittar alla kontaktuppgifter längre ned på sidan.