Kyrkogården i allhelgonatid

På Alla helgons dag har Örebro kyrkogårdsförvaltning som tradition att finnas på plats på kyrkogårdarna och Örebro krematorium.

På Alla helgons dag har Örebro kyrkogårdsförvaltning som tradition att finnas på plats på kyrkogårdarna i vårt pastorat för att ge information, svara på frågor och servera kaffe. Örebro krematorium har även öppet för rundvisning i byggnaden och kapellen.

Har du svårt att ta dig till kyrkogården i allhelgona? Då kan du följa med Leif Hjalmarsson, expert på kyrkogårdshistoria, på en digital vandring på Almby kyrkogård. Du hittar filmen här nedan på webbsidan.

Allhelgona har blivit en av våra största helger. Då är också kyrkogårdarna som vackrast, tycker Leif Hjalmarsson.

Leif har haft flera guidade rundvandringar på våra kyrkogårdar. I filmen längre ner på sidan bjuder han på en kort historielektion om Örebro pastorats kyrkogårdar – och några reflektioner i allhelgonatid.

För mer information om kulturhistoria på våra kyrkogårdar.

Film: digital guidning om kyrkogårdar i allhelgonatid