Kurs- och konferensgården Solliden ligger vackert vid sjön Långens strand.

Solliden

Varmt välkommen till Solliden, bara 13 km från centrala Örebro. Svenska kyrkan i Örebro äger och driver en gård för läger, kurser och konferenser som har ett underbart läge vid sjön Långens strand. Du når oss på telefon 019-15 45 35.

Här på Sollidens kurs- och konferensgård kommer vi att göra allt för att ni ska trivas, äta gott och njuta av lugnet i våra moderna mötesrum. Läget är perfekt och möjligheterna oändliga. Närheten till Örebro gör att Solliden passar lika bra för dagsutflykt, dagkonferens, kick off och fest som för en lite längre vistelse med övernattning. Vi har både rum med hotellstandard och rum som passar för lägerboende.

Solliden tar emot gäster från företag, organisationer, kyrkor och privatpersoner. Omtanke, kvalitet och ett rättvise- och miljöperspektiv genomsyrar allt vi gör, vårt mål är att handla mer lokalproducerade produkter. Sollidens restaurang är KRAV-certifierad.

KRAV-certifierad restaurang, konferenser, läger och mycket mer

Julbord och Vintersalong på Solliden

1-19 december dukar vi upp julbordet på Solliden. Vi startar säsongen med Annorlunda julbord och vernissage för Vintersalongen med lokala konstnärer, lördag 30 november. Välkommen!

Bara goda grönsaker: Följ med in på Sollidens KRAV-certifierade restaurang

Råvaror i säsong, närproducerat, ekologiskt och ofta vegetariskt. Kockarna på Solliden slår hål på myten om att hållbar mat skulle vara dyr – eller trist. ”Jag har aldrig förr varit på en arbetsplats där folk tackar, bugar och ber om recept efter varje måltid”, säger föreståndaren Maria Comstedt.

Konferens på Solliden

Läge för konferens? Solliden erbjuder en vacker och lugn konferensmiljö, endast 13 km från Örebro, för grupper av olika storlekar.

Läger på Solliden

Hit kommer konfirmander, skolklasser, familjer, seniorer, körsångare och många fler. Solliden,15 minuter från Örebro, är en fantastisk plats för läger.

Färdplan för klimatet – så arbetar Solliden med miljö och hållbar utveckling

Solliden ställer om och hittar nya vägar med kyrkans färdplan för klimatet.

Bo på Solliden

Upptäck Sollidens naturnära boende vid sjön Lången, endast 13 kilometer utanför Örebro. Här kan du välja att bo bekvämt i hotellrum eller enklare i vårt vandrarhem. Välkommen att boka ditt boende.

Aktiv matlagning på Solliden

Lär dig att laga hållbar och uppskattad mat med Sollidens kockar.

Bröllop på Solliden

På vackra Solliden utanför Örebro har ni alla möjligheter att skapa ett unikt sagobröllop. Litet eller stort spelar ingen roll – vi skräddarsyr helt efter era önskemål.

Retreater på Solliden

Retreat innebär att man drar sig undan vardagens brus och engagemang för att i stillhet möta Gud och sig själv. Solliden i Örebro, med sin vackra och lugna miljö är en perfekt plats för retreater.

Svenska kyrkan och Örebro universitet i unikt samarbete: Så vill kursgården öka intresset för hållbar mat

Svenska kyrkan och kurs- och konferensgården Solliden vill öka människors lust för hållbar mat. I ett nytt projekt samarbetar kyrkan därför med miljövetarstudenter vid Örebro universitet. ”Vi vill vara en vägvisare vad gäller hållbar mat”, säger Maria Comstedt.

Aktuellt från Svenska kyrkan i Örebro

1. Tullängsgymnasiets restaurang får Svenska kyrkans miljöpris i Örebro

Publicerad 17 oktober 2024

Nu står det klart att medarbetarna vid Tullängsgymnasiets restaurang får Svenska kyrkans miljöpris i Örebro 2024. Stort grattis!

2. Studiecirkel i Mikaels församling

Publicerad 11 oktober 2024

Vi kommer att utgå från boken: ”Gud såg att det var gott – Att vara människa och kyrka i klimatnödens tid” skriven av Andreas Holmberg, biskop i Stockholms stift.

3. Kom och var med i OP! – Mötesplatser, gudstjänster och grupper hösten 2024

Publicerad 7 oktober 2024

Välkommen till höstens grupper och träffar i Örebro Olaus Petri församling.

4. HANTVERKSGRUPP med återbrukstema i Mikaels församling

Publicerad 26 september 2024

Vi träffas i S:t Mikaels kyrkas undervåning. Måndagar kl 17.30-19.30. Start 30 september

5. Fem starka finalister i Svenska kyrkans miljöpris 2024

Publicerad 22 september 2024

Svenska kyrkans miljöpris i Örebro delas ut årligen till en person, eller en grupp personer, med Örebrokoppling som genom sina idéer bidrar till ökad ekologisk hållbarhet. Bland alla nominerade kandidater 2024 finns fem starka finalister, som alla är verksamma inom olika områden. Möt årets finalister!