Lyssna

Välkommen till kyrkan i påsk

Just nu finns det extra stor anledning att påminna oss om påskens budskap: Att livet vinner över döden, att kärleken vinner över ondskan. Att det alltid finns hopp. Välkommen till kyrkan i påsk! Här hittar du allt som händer i kyrkorna i Svenska kyrkan Örebro pastorat.

Påsken rymmer en dramatisk berättelse som förändrade världen. Påskens budskap handlar om livets seger över döden, modet som segrar över missmodet, trösten som blir verklig mitt i sorgen.

– Vi säger glad påsk! För vägen till påskdagen är en väg genom det som är obeskrivligt svårt och utmanande till det som kan ge oss hopp. Allt sådant som tillvaron här inte kan ge utan en Gud som uppstår från döden, säger Anders Lennartsson, präst och kyrkoherde hos Svenska kyrkan Örebro.

Upplev en påsk för alla sinnen

Under stilla veckan kan du ta del av den dramatiska berättelsen på olika vis, exempelvis genom Påsk för alla sinnen i S:t Nicolai kyrka 23 mars, där deltagarna får känna, dofta och höra – men inte se. Eller i konserten Stabat Mater i Olaus Petri kyrka 27 mars. Missa inte heller den armeniska fastemåltiden i Längbro församlingshem 28 mars (anmälan).

Så tar barnen plats i kyrkan i påsk

Påsken är kyrkans största helg och gudstjänsterna rymmer många starka känslor. Här finns svek, sorg och död – men också hopp, glädje och nytt liv. Mitt i allt detta vill Svenska kyrkan att barnen ska ta plats. Därför firar vi familjegudstjänster där barn medverkar och är extra välkomna:

• Gudstjänst med små och stora i S:t Mikaels kyrka, palmsöndagen den 24 mars kl 10.00.
  • Mässa med små och stora i S:t Nicolai kyrka, palmsöndagen den 24 mars kl 11.00.
  • Mässa med små och stora i Olaus Petri kyrka, annandag påsk 1 april kl 10.00.

Missa inte heller:

•  Öppen förskola med påsklovskul i Längbro församlingshem, måndag 25 mars kl 9.30.
  • Öppen förskola med påskvandring i S:t Mikaels kyrka, måndag 25 mars kl 9.30.
  • Tuppa-Klaras äggjakt i lekparken vid Adolfsbergs kyrka, skärtorsdagen 28 mars kl 10–12.
Två flickor hjälper prästen framme vid nattvardsbordet.

Mässa för stora och små är familjegudstjänster där barn tar plats och är extra välkomna.

Foto: Johannes Frandsen

Varför firar vi påsk?

Påsken är kristendomens viktigaste helg. Vi firar den för att påminna oss om att Jesus uppstod några dagar efter att han hade dött på korset.

Hur firar vi påsk?

Vill du fira påsk med traditionell mat och dukning? Här får du inspiration.

Guide: Stilla veckan – dag för dag

Stilla veckan, eller passionsveckan som den också kallas, inleds med palmsöndag och avslutas på påskafton. Men vad betyder de olika dagarna och vad händer i kyrkan? Kyrkvaktmästaren Lena-Marie Keber guidar dig genom påskens drama.

Upplev påskens sorg och glädje under egen vandring – så gör du!

Upplev påsken under två vandringar som du genomför på egen hand, när det passar dig – en i Karlslund och en i Sommarro. Här kan du ladda ner kartorna, som rymmer förslag på stopp och några ord på vägen.

Fastan: Så försöker vi göra världen lite bättre tillsammans

Fastan är tiden då vi omprövar, ifrågasätter och tar lite extra ansvar för orättvisorna i världen. I år börjar fastan onsdag 14 februari och avslutas på påskafton den 30 mars. Här hittar du inspiration och idéer på hur du kan vara med och göra världen lite bättre tillsammans med oss i Svenska kyrkan Örebro pastorat.

Se vår långfredagsfilm från fängelsehålan på Örebro slott

Här kan du se vår filmade långfredagshälsning från de mörka valven på Örebro slott. Fem sångare ur Olaus Petri Vocalis framför vacker renässansmusik och prästen Johan Armö ger en långfredagsbetraktelse från slottets gamla fängelsehåla.

Se vår påskdagsfilm från Svampen i Örebro

Här kan du se vår filmade påskdagshälsning från toppen av vattentornet Svampen. Sångare ur gospelkören Svart på vitt framför "Oh Happy Day" och citypräst Sara Nässelqvist ger en påskdagsbetraktelse om nya perspektiv på livet.

Medlem? Så här välkomnar du människor in i värmen varje dag!

Svenska kyrkan i Örebro rymmer ett omväxlande gudstjänstliv, 15 kyrkor eller kapell, över 30 körer, ett stort konsertutbud och ett omfattande socialt arbete. Det är möjligt tack vare våra medlemmar.