Foto: Magnus Aronsson/Ikon

Här kan du läsa mer om våra 5 olika karaktärer som var och en står för våra värdegrunder i Adolfsbergs kyrka.

Kalle Post, Kvast-Johanna, Smed-Hjalmar, Tuppa-Klara och Mormor Mus: Barnrätt, hållbarhet, rättvisa, olikheter, stolthet och trygghet

Kalle Post - Barnrättskämpe

Här har ni Kalle Post, Adolfsbergs kyrkas maskot och barnrättskämpe! Grodposten hämtar man i Kalles brevlåda som finns i lekparken vid Adolfsbergs kyrka. Kalle brukar även gömma guldstenar i sandlådan så passa på att gräva efter en sån när du är där!

Mormor Mus - Trygghet

Här är vår karaktär Mormor Mus. Hon är en lugn och trygg bas som alla de små musbarnen kan hämta kärlek och kraft ifrån. Mormor Mus bor i Bibeloteket i Adolfsbergs kyrka tillsammans med alla sina små musbarnbarn. Mössen älskar att gömma sig bland alla böcker och biblar. Ibland behöver Mormor Mus hjälp att hitta alla sina busiga barnbarn. Som tur är kommer det ofta snälla barn som hjälper henne att leta.

Tuppa-Klara - Stolthet

Låt oss stolta presentera vår hbtqia+ karaktär Tuppa-Klara (även kallad TK). Tuppa-Klaras pronomen är hen, hon och han, för TK är både en höna och en tupp. Tuppa-Klara tycker att det är viktigt att man får vara sig själv och att det är härligt att alla är så olika och det vill hen sprida till alla som kanske inte känner sig som alla andra. Hen är riktigt modig och gillar att sitta högt upp och spana ut över kyrkparken vid Adolfsbergs kyrka. Kanske har du sett henne i något av träden?

Smed-Hjalmar - Olikheter

Här har du Smed-Hjalmar - en klurig kanin med många frågor och funderingar om allt möjligt. I programmen "Smed-Hjalmar funderar" kommer du att kunna följa Smed-Hjalmar i hans försök att förstå världen runt omkring honom.

Kvast-Johanna - rättvisa och hållbarhet

Här har ni Kvast-Johanna - hon kämpar för ett mer hållbart och rättvist samhälle. Det gör hon på många olika sätt här i Adolfsbergs kyrka. Dels så har hon ett skåp inne i Adolfsbergs kyrka där hon säljer rättvisemärkta- och fairtrademärkta varor. Kvast-Johanna har även ett bytesskåp med leksaker ute i lekparken där man kan hämta eller lämna en leksak. Hon har även gett ut en egen receptsamling med hållbara och klimatsmarta recept och håller varje år källsorteringsveckor för barn. Hon finns självklart med i Adolfsbergs församlings nationella grupp som sköter insamlingar till olika välgörande ändamål, t.ex. Världens Barn och ACT Svenska kyrkan.