Foto: Alex Giacomini

Konfirmation

Vad är viktigt för dig? Vad tänker du på? Vem bryr sig? Du är inte ensam att fundera över livet! Tillsammans med dig funderar vi över dessa och andra frågor under din konfirmationstid. Du är välkommen vare sig du tror eller tvivlar. Tillsammans med andra får du upptäcka och uppleva, lära och leka.

Du är inte ensam om att fundera över livet

Vad är viktigt för dig? Vad tänker du på? Vem bryr sig? Vem kan jag lita på?

Sandvikens pastorat och Ovansjö-Järbo pastorat samarbetar för att kunna ge dig så bra konfirmationstid som möjligt. Det kostar ingenting att konfirmeras. Är du inte döpt kommer det att ske innan du konfirmeras.

Ovansjö-Järbo pastorat:

Gaming, Cosplay och brädspel

Tillsammans får vi upptäcka och samtala om livet och den kristna tron. Vi får mötas så väl i den digitala världen som i det verkliga livet och se vad det finns för fördelar med att mötas på olika sätt. Vi utforskar tillsammans, skapar nya möten och lär känna nya vänner. Här finns plats för allt mellan himmel och jord! Alla är vi Gamers på något sätt, genom kortspel, mobilen eller datorn. Men genom spelens värld så kan vi upptäcka livets mysterium.

Konfirmanderna träffas cirka en lördag i månaden mellan kl 12.00 - 17.00. Två av träffarna blir läger på hemmaplan med övernattning. Efter konfirmationen bjuds alla att följa med till DreamHack Summer 2025.
Start: 28 september 2024 kl 12-17 i Storviks kyrka.
•Läger 26-27 oktober. LAN och övernattning i Storviks kyrka
•Läger 22-23 februari. LAN och övernattning i Storviks kyrka
•Konfirmation sker 8 juni 2025 kl 11.00 i Ovansjö kyrka
•DreamHack Summer 2024 13-16 juni i Jönköping

Frågor besvaras av
Mattias Larsson
Församlingspedagog Mobil: 072-506 78 22
E-post: mattias.larsson@svenskakyrkan.se
Anmäl dig här!

Torsåkers församling

Funderar du över livets frågor?

Behöver du en plats att få vara, växa och bli sedd på? Välkommen att bli konfirmand i Torsåker! Tillsammans upptäcker vi den kristna tron och träffar nya och gamla vänner. Vi pratar om vad som är viktigt i våra liv, det vi inte pratar så mycket om annars. Det är ämnen som livet, döden, vänskap, tro, relationer, Gud och kärlek. Under konfirmationstiden upptäcker och funderar vi kring dessa frågor genom att skapa, leka, fika och åka på läger. Konfirmationstiden är något man upplever, aldrig ångrar eller glömmer, så: Följ med och se!

Konfirmanderna träffas vardagskvällar, helger och lov. Mer info kommer.
Info och öppet hus tisdag 24 september kl 18 i Torsåkers församlingshem
Start: Söndag 20 oktober kl 11, i samband med gudstjänst i Torsåkers kyrka
•3 dagars läger sportlovet 2025
•4 dagars läger Kristi himmelfärdshelgen
•Konfirmation sker söndag 8 juni 2025
•Frågor och anmälan tas emot av

Mariette Rickardsson
Administratör Mobil: 070-275 43 13
E-post: torsaker.forsamling@svenskakyrkan.se

Sandvikens pastorat

Konfirmation med resa till Göteborg

Konfirmationstiden handlar om livet och det som är viktigt för just dig och ditt liv. Vill du dessutom uppleva läger och en resa tillsammans med andra ungdomar, så välj någon av dessa grupper. Innan start har konfirmationsledarna samtal med förälder och konfirmand där mer information ges och ni har möjlighet att ställa frågor.

Veckogruppen träffas varannan onsdag jämna veckor kl 16-18.30 med start 11 september 16.00 i Björksätra kyrka
•Läger på hemmaplan 19-20 oktober
•Studieresa till Göteborg 28 maj-1 juni
•Konfirmation sker 6 juni i Sandvikens kyrka

Helg/lovgruppen träffas en gång i månaden och tre dagar under höstlovet med start 5 oktober i Årsunda eller Österfärnebo.
•Läger på hemmaplan 19-20 oktober
•Studieresa till Göteborg 28 maj-1 juni
•Konfirmation sker 7 juni i Årsunda eller Österfärnebo kyrka

Frågor besvaras av
Maria Linder
Församlingsassistent Mobil: 073-073 71 72
E-post: maria.linder@svenskakyrkan.se
Veronica Hedblom,
Församlingsassistent Mobil: 070-609 15 46
E-post: veronica.hedblom@svenskakyrkan.se
Anmäl dig på: www.svenskakyrkan.se/sandviken/konfirmation

Hofors församling:

Konfirmation med filmskapande

Har du en historia att berätta? Vill du berätta om någon annans liv eller ditt eget? Kanske är du generellt intresserad av film och tv? Ta chansen och gör en kortfilm eller kortdokumentär tillsammans med andra konfirmander! Film och livsberättelser går hand i hand. Hofors församling erbjuder möjligheten att både filma, klippa och fixa med ljud och ljussättning. Vi arbetar med filmskapandet löpande under hela konfirmandtiden och som avslutning på konfirmationen visas filmen i kyrkan och möjlighet finns att skicka in den för eventuell visning i tex SVT. Kom och prova på arbetet som regissör, redigerare, ljudtekniker och ljussättare, parallellt som vi utforskar olika livsfrågor tillsammans!

Konfirmanderna träffas torsdagar, udda veckor, kl. 16.00-18.30 (26 september-8 maj)

Info och inskrivning: 12 september kl 18-19 i Hofors församlingshem
•Dagläger 27-28 oktober
•Dagläger 23-24 februari
•Konfirmation sker 8 juni 2025 i Hofors kyrka

Frågor och anmälan tas emot av
Helena Johansson
Präst Mobil: 070-416 07 16
E-post: Helena.johansson2@svenskakyrkan.se

Ungdomar som sitter på rad och pratar och ler.

Hitta konfirmation

Sök efter en konfirmationsgrupp eller ett konfirmationsläger som passar dig och dina intressen.

Konfirmander tränar på sin predikan inför konfirmationsgudstjänsten.

Konfirmation

Du är inte ensam om att fundera över livet. Varje år väljer omkring 30 000 tonåringar att konfirmeras i Svenska kyrkan. Konfirmation handlar om Gud, livet och det du tycker är viktigt.