På några gravljus med brinnande ljus står texten Älskad saknad.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Allhelgona

Allhelgonahelgen är ett tillfälle att tända ett ljus, tänka på dem vi minns och saknar, och låta vardagens alla vanliga bestyr få vänta några dagar.

Välkommen till kyrkogårdar och gudstjänster under allhelgonahelgen

Allhelgonahelgen i Piteå församling

Under allhelgonahelgen är du välkommen till våra kyrkogårdar och gudstjänster. En möjlighet till stillhet, musik, ljuständning och andakt.

När livet måste fortsätta

Stöd för dig som sörjer

Vem minns du?

Tänd ett ljus på bönewebben för någon du saknar.

Till bönewebben

Läs mer om Allhelgona på Svenska kyrkans gemensamma webbsidor

Allhelgonahelgen

Allhelgona är den tid på året då vi tillsammans med människor i Sverige och världen uppmärksammar och minns dem som har lämnat det här livet. Det är en helg då vi påminner oss om att döden finns, och drabbar oss alla. I kyrkan påminns vi också om att det finns hopp om ett liv efter döden.

Vad är skillnaden mellan allhelgona och halloween?

Både allhelgonahelgen och halloween uppmärksammar de döda, men det görs på väldigt olika sätt.

Alla helgons dag

Alla helgons dag firas alltid lördagen mellan 31 oktober och 6 november. Det är en dag för att uppmärksamma alla helgon, kända som okända.

Ett barn skriver en hälsning till sin morfar på ett gravljus.

Alla själars dag

Alla själars dag infaller söndagen efter alla helgons dag. Traditionellt är det den dag då vi minns och hedrar våra döda närstående.