Påskliljor i skolskenet. I bakgrunden skymtas ett kors.

Skatelövs och Västra Torsås församlingar

Välkommen till Svenska kyrkan i Skatelöv och Västra Torsås!

Konfirmand 2024 - 2025

Välkommen som konfirmand i Skatelövs och Västra Torsås församlingar! Under tiden som konfirmand kommer du att få veta mer om den kristna tron. Du får möjlighet att ställa dina frågor om allt mellan himmel och jord. Du får prata om livet och döden. Förhoppningsvis blir det en kul tid med fin gemenskap!

Sommarkyrkor 2024

Tända ljus eller paus från solen? Svenska kyrkan är öppen för dig! Varje år gör Växjö stift en broschyr över alla stiftets sommaröppna kyrkor. Detta för att fler ska upptäcka sitt fantastiska kulturarv! Under juli månad är kyrkorna och kapellet i Skatelövs pastorat, utöver vardagar, även öppet på lördagar mellan kl 11 - 17 tack vare ideella krafter. Du kan beställa broschyren eller ladda ner appen Kyrkguiden, för att få koll på alla sommarkyrkor i stiftet!

Symboljakten 2024

I sommar kan du upptäcka kyrkor genom att gå på symboljakt efter vattendroppar i kyrkor i Växjö stift. Kyrkorna och kapellet i Skatelövs pastorat är alltid öppet på vardagar, men tack vare frivilliga krafter så kommer vi under juli månad även ha våra kyrkor öppna och bemannade varje lördag från kl 11 - 17.

En kvinna håller valsedlar i olika färger i händerna, som en solfjäder.

Kyrkovalet - demokrati i kyrkan 2025

Nästa kyrkoval äger rum 8-21 september 2025. Informationen på den här webbplatsen uppdateras fortlöpande.

Västra Torsås kyrka

Nyfiken på att veta mer om vårt pastorats kyrkor och kyrkogårdar?

Växjö stift har producerat ett antal kortare filmer om våra kyrkor och kyrkogårdar. Här hittar du en länk till respektive film.

Någon läser i ett nothäfte.

Vill du sjunga?

Här kan du läsa om vår barn- och Ungdomsgrupp Musikul samt våra två vuxenkörer.

Se de senaste protokollen här

Protokoll

Här kan du läsa justerade protokoll från pastoratets olika beslutande organ. Klicka för att komma till protokollen.

Några personer arbetar framför flera uppställda laptop-datorer.

Svenska kyrkans cyberangrepp

Här kan du läsa mer om cyberangreppet mot Svenska kyrkan

Församlingsblad - Kyrkstöten

Här kan du klicka och läsa Kyrkstöten som är vårt församlingsblad!

Medlemskap

Genom ditt medlemskap i Svenska kyrkan är du med och skapar mötesplatser där alla är välkomna. Ditt medlemskap betyder mycket!

Ett dop utomhus. Prästen håller upp barnet mot himlen.

Funderar du på att döpa ditt barn?

En skylt med texten Öppet hänger på en stolpe utomhus.

Hyra/Boka lokaler

Vi har två församlingshem för uthyrning i Skatelövs pastorat: Församlingshemmet i Skatelöv och Sockenstugan i Lönashult. Kontakta gärna oss för mer information.

Kyrkogårdar

Här hittar du information om våra kyrkogårdar.

Protokoll

FÖRTROENDEVALDA 2022 - 2025

Här kan du se vilka som är förtroendevalda i pastoratets olika organ.

Pilgrimsvandra eller sträck på benen

Upplev sommarkyrkan