Närbild på en vit dopklänning med spets och mörkblått sidenband.
Foto: Sanna Olsson

Dopklänning och dopdräkt

Vid dop finns det möjlighet att döpas i en så kallad dopklänning/dopdräkt.

Vad är en dopklänning/dopdräkt?

En dopklänning (eller dopdräkt som det också kallas) är en vit klänning till små barn och bebisar, som bärs vid dop. Dopklänningen är lite längre än själva barnet, för att symbolisera att barnet kan växa i sin tro. Till dopklänningen kan du också välja att ha ett sidenband i någon fin färg. Bland bilderna längre ner ser du några olika dopklänningar som finns för utlåning vid dop. Det är valfritt att ha dopklänning, det går också bra att döpas i vanliga kläder.

Om du ska döpa dig som ungdom eller vuxen och vill ha på dig en dopdräkt vid dopet så finns det vita konfirmandkåpor att låna.

Bland bilderna längst ner på sidan kan du se några av de dopklänningar som finns att låna till små barn och bebisar.

Om du önskar låna dopklänning eller dopdräkt

Kontakta expeditionen i Kyrkans hus på telefon 0502-197 70 eller via mejl till tidaholms.pastorat@svenskakyrkan.se

Kontakta expeditionen

Bilder på några av de dopklänningar som finns att låna för dop, passar till små barn och bebisar: