Franciskuskapellet

Sommaren 1972 skapades Franciskuskapellet på den plats där Espa-Lars haft sin stuga. Stugan var borta, kvar fanns bara en jordkällare.

Kyrkoherde Åke Levenstam hade en dröm om att skapa ett vägkapell och Espa-Lars jordkällare erbjöd en lämplig plats. Åke och hans hustru Karin samlade Kyrkans Ungdom i sitt hem i Varvs prästgård och ungdomsgruppen tände på idén och ställde sina krafter till förfogande. Tillsammans lade de nytt golv i jordkällaren, vitmåla väggarna samt bygga bänkar och altare. Hela bygden slöt upp och bidrog på olika sätt med material och arbetsinsatser. På denna vackra plats skapades något tillsammans; en andaktsplats där många varje år stannar till och fikar, beundrar utsikten, begrundar bibelcitaten, ber en bön och njuter av stillheten.

Besök Franciskuskapellet

Under sommaren hålls musikandakter vid kapellet.

I kartan längst ner på sidan kan du läsa mer om Franciskuskapellet och hur du hittar hit.

Helige Franciskus

Vad har helgonet från 1100-talets Italien med ett vägkapell på Varvsbergets sluttning att göra? Ungefär 800 år har gått sedan Franciskus levde men tankarna om enkelheten, naturen och sillheten lever kvar. Franciskus och hans franciskanbröder byggde inga kloster utan vandrade vägarna fram för att berätta om Gud i ord och handling. För Franciskus var fattigdomen och enkelheten en väg till Gud. Franciskus växte upp i Umbrien, ett landskap som till viss del påminner om skönheten i landskapet kring Varv. Franciskus såg Gud själv i naturen och menade att skapelsen förkunnar Guds omsorg.

Franciskuskapellet vill än idag vara en plats där enkelheten råder och ge en motbild till allt det som vi kan få för oss att vi måste ha för att få ett lyckligare liv. I samhörigheten med Gud och med varandra finner vi kraften att orka ytterligare en bit på vägen. Stanna upp och lyssna till hur vindens sus i träden viskar ett budskap från Gud: Du är älskad och dyrbar.

Sankta Klaras trädgård

Den heliga Klara av Assisi är grundare av Franciskus andra ordern och hon har fått ge namn åt den lilla trädgård med örter och blommor som finns vid kapellet. Stanna upp. Andas ut. Andas in.

Musikandakter vid Franciskuskapellet

Under sommaren bjuder Svenska kyrkan Tidaholm på musikandakter vid Franciskuskapellet. Onsdagkvällar kl.18.00, musikprogram, aftonbön och kaffeservering. Vid regn hålls andakten i Varvs kyrka.

Välkommen i sommar!

I kartan kan du läsa om kapellet och hur du hittar hit