Foto: Pixabay

Konfirmation 2024/2025

Född 2010 och vill bli konfirmand? I Svenska kyrkan i Tranås finns två alternativ att välja mellan - Resekonfirmation eller Film-och dramakonfirmation.

Vad är konfirmation?

Ska man vara saklig är konfirmationen en bekräftelse av ditt dop, men konfirmation är så mycket mer än bara det. Konfirmationen är en tid där du får fundera på de där frågorna som du inte annars kanske gör– liv och död, glädje och sorg, kärlek, rädsla och ensamhet. Det är också en tid där du får träffa nya vänner och uppleva saker ur nya perspektiv och synvinklar.

Det spelar ingen roll om man tror, tvivlar eller bara är nyfiken. Vi har en enkel och varierad pedagogik, dit alla är välkomna!

Konfirmandgrupper:

Resekonfirmation

Start 12 sep 2024.

Resekonfirmation innebär träffar ungefär varannan vecka på torsdagar, flera kortare läger samt en resa under våren.
Vi tar återigen sikte på Berlin och denna gång mellan 1-4 maj 2025. I Berlin besöker vi Sachsenhausen, murminnesplatsen och mycket mer. Vi utlovar mycket skratt och glädje, samtal om livets alla stora frågor och en unik gemenskap.
Konfirmationsmässan blir den 1 juni 2025.
Ingen kostnad!

Film- och dramakonfirmation

Start 8 januari 2025.

Halvårskonfa med start våren 2025, där vi träffas några söndagar under våren för att sedan köra mer intensivt under 10 dagar i början på sommaren. Fokus på denna konfa är att hitta det kristna budskapet och bibelberättelse genom film, musik och drama. Flera av våra nutida filmer har undangömda kristna budskap så som Harry Potter, Narnia, Sagan om ringen m.fl. och detta är något vi kommer undersöka mer utav genom att självklart se på filmer /klipp,  dramaövningar, diskussioner samt använda oss av andra kreativa sätt att se budskapen ur nya synvinklar. Max 25 personer.
Konfirmationsmässan blir den 29 juni 2025.
Ingen kostnad!

Gör en intresseanmälan till oss med:

• Vilken konfagrupp ni är intresserad av
  • Namn (ungdomen som vill konfirmeras)
  • Målsmans namn
  • Telefonnummer
  • Adress

Skicka till:

Annelie.lundqvist@svenskakyrkan.se alt. tranas.pastorat@svenskakyrkan.se

När du anmäler dig är detta endast en intresseanmälan tills du får definitivt besked via mail eller telefon. Observera att det under semestermånaderna kan ta lite längre tid att få svar.

Anmäl dig så fort som möjligt!

Obligatoriska träffar

En del av våra träffar är extra viktiga och dessa är obligatoriska. Nedan följer de datum som är obligatoriska i respektive grupp:

Resekonfirmation:

• Läger den 20-21 sep 2024.
  • Läger den 1-2 feb 2025
  • Skärtorsdagsvandring + skärtorsdagsmässa 17 april 2025

Film -och dramakonfirmation:

Skärtorsdagsvandring + mässa: 17 april 2025
Läger 16-18 juni 2025.

Konfirmandupptakt

Resekonfirmation: onsdagen den 4/9
Film- och dramakonfirmation: onsdagen den 4/9 samt ett datum i jan 2025- mer info om datum i jan kommer.

Kontaktperson:

Relaterad information

Konfirmander tränar på sin predikan inför konfirmationsgudstjänsten.

Konfirmation

Du är inte ensam om att fundera över livet. Varje år väljer omkring 30 000 tonåringar att konfirmeras i Svenska kyrkan. Konfirmation handlar om Gud, livet och det du tycker är viktigt.

Några konfirmander i vita kåpor jämför sina gympaskor.

Vanliga frågor om konfirmation

Här hittar du svar på några vanliga frågor om konfirmation.