Foto: Malin Arnesson

Konfirmation

Kan jag alltid vara mig själv? Varför händer onda saker i världen? Finns Gud? Vad är egentligen meningen med allt? Vad ska jag bli i framtiden? Kan man få bönesvar?

Konfirmation 2024/2025

Vill du ta den unika chansen att lära känna dig själv, nya kompisar och den kristna tron bättre? Vi kommer att ha roligt tillsammans, samtala om livet och åka på en spännande och lärorik resa till Berlin. Startar hösten 2024.

Inskrivning

Onsdag den 25 september 18.00 i Värö församlingshem, tillsammans med vårdnadshavare.

Det här kan du förvänta dig:

•   träffar varje onsdag oktober–maj i Bua kyrka
•   lägerdygn på Gullbrannagården
•   vara med i församlingens gudstjänstliv
•   en resa till Berlin
•   högtidlig konfirmationsmässa i Värö kyrka den 25 maj 2025.

Vad ska vi göra i Berlin?

I april åker vi gemensamt med buss till Berlin på konfirmationsresa. Det blir
fem dagar blandat med allvar och skoj. Vi besöker arbetsläger från Andra
världskriget, förintelsemuseum, Svenska kyrkan i Berlin, Europas största
äventyrsbad Tropical Island och utforskar stadens spännande historia.

Vill du veta mer?

Kontakta någon av oss om det är något du undrar över:

Du är inte ensam om att fundera över livet

Det år du fyller fjorton får du en inbjudan till konfirmation och under tiden som
konfirmand är det du och dina funderingar som är viktigast. Konfirmationen handlar om kristen tro. Och kristen tro handlar om livet och allt som livet rymmer – dig och dina kompisar, Jesus, orättvisor, Gud, kärleken och tron.

Du är viktig

Ordet konfirmation betyder bekräftelse och i kyrkan står det för att du hör ihop
med Gud genom dopet och att just du är värdefull och viktig. Men du behöver
inte vara döpt för att börja i en konfirmandgrupp. Många konfirmander döps under sin konfirmandtid.

Här hittar du svar på vanliga frågor om konfirmation.

Mer om konfirmation på Svenska kyrkans gemensamma webbsidor

Konfirmander tränar på sin predikan inför konfirmationsgudstjänsten.

Konfirmation

Du är inte ensam om att fundera över livet. Varje år väljer omkring 30 000 tonåringar att konfirmeras i Svenska kyrkan. Konfirmation handlar om Gud, livet och det du tycker är viktigt.

Ungdomar som sitter på rad och pratar och ler.

Hitta konfirmation

Sök efter en konfirmationsgrupp eller ett konfirmationsläger som passar dig och dina intressen.