Ett blommande träd med ljusrosa blommor.
Foto: Robin Dannells /Ikon

Allerums pastorat

Allerum, Fleninge och Välinge-Kattarps församlingar

Välinge kyrka renoveras

Januari-april

Aktuella och kommande arrangemang

Svensgårdsdagen

5 maj från kl 12, Svensgård i Ödåkra

Psalmtal och sång

Allerums kyrka söndagarna 17 mars och 21 april

Några personer samtalar vid ett bord.

Tid för samtal

Sju måndagar under våren på Svensgård i Ödåkra

Tala film - tala liv

Filmkvällar i Kattarps församlingshem

Psalmkören - Psalmtal och sång söndag 21/4

Vi övar tillsammans kl 16 samma dag, Allerums kyrka

Pilgrimsvandring

Söndag 28 april kl 13.30

Var med och utforska keltisk andlighet

Onsdag 8 maj kl 18-20, Andreasgården i Laröd

Andrum

YOGA i Allerums kyrka

Utifrån Frälsarkransens tystnadspärlor varannan onsdag, jämna veckor

Två kvinnor och en man sitter på små bönepallar med knäppta händer och slutna ögon.

Meditation

Allerums kyrka torsdagar ojämna veckor kl 17.00

Musikgudstjänster

Förklädd Gud

Söndag 19 maj kl 17 i Allerums kyrka

Dop

Dopet är en glädje och fest som bekräftar att vi alla ingår i ett större sammanhang och gemenskap – en församling och en världsvid kyrka som Gud har omsorg om. Dopet är också en nådegåva som inte kräver någon motprestation. Det är en välsignelse över livet som getts oss.

Vigsel

Vigseln är er stund, er dag. En stund då släkt och vänner får dela glädjen, höra era löften och be att ert förhållande präglas av tillit och ömsesidig respekt. Vid den kyrkliga vigseln ger ni era löften till varandra och får tillsammans med de närvarande be om Guds välsignelse över ert äktenskap.

Dopet – livets första fest

Allt du behöver veta om dopet

SENASTE MÅNADSBLADET

Här hittar du månadsbladet för april

Klicka för att läsa

Lediga tjänster

Det händer - verksamhet för vuxna

Utfärder, caféer, helgdagsfirande, öppna gemenskaper, studiecirklar och underhållning. Här kan du läsa om olika mötesplatser i Allerums pastorat.

11-kaffe

En kopp kaffe och en stunds gemenskap

Öppna förskolan i Allerums pastorat

Öppen förskola finns på fyra ställen i pastoratet: Prästgården i Allerum, Andreasgården i Laröd, Svensgård i Ödåkra och i Kattarps församlingshem. Här ser du dagar och tider.

Lighthouse och Alpha & Omega

Allerums pastorats ungdomsgrupper

Konfirmation 2023-2024

Fundera över vem du är och vad du tror.

Musik & körer

Körer och musik är viktigt i gudstjänst och församlingsliv. Ett rikt och varierat musikliv för alla åldrar bidrar till fördjupning.

Musik & lek i Kattarp

För barn födda 2018 och 2019. Tisdagar 16.00-16.45.

Information om personuppgiftsincident

Svenska kyrkan vill informera dig om en personuppgiftsincident som skedde i samband med att kyrkan utsattes för ett cyberangrepp i november 2023. Syftet med informationen är att berätta vad som hänt och vilka åtgärder kyrkan vidtagit. Vi ger även generella tips på vad du kan göra själv för att skydda dina personuppgifter.

Klagomålshantering på Änglagårdens förskola

Här finner du information om hur du ska gå tillväga för att lämna ett skriftligt klagomål rörande verksamheten.

Generell information om Svenska kyrkan

En vuxen och ett barn står vid strandkanten och tittar ut över vattnet.

Kristen tro

Vill du veta mer om kristen tro? Här kan du läsa om vad Svenska kyrkan står för. Du kan också få näring till dina egna tankar om kristen tro.

En glad hund sitter på en kulle med en sjö i bakgrunden.

Tankar inför helgen

"Mycket av Guds fantastiska skaparförmåga och Guds kärlek till sin skapelse kan jag förnimma och uppleva i naturen och hos djuren, kanske specifikt hos en liten hund vid namn Frank." Läs prästens tankar inför helgen på Svenska kyrkans bloggportal.

Vi tror på alla människors lika värde. Vi gör skillnad.

Gravrättsinnehavare sökes

Allerums pastorat söker gravrättsinnehavare till gravrätter i pastoratet. Detta görs för att skapa en så uppdaterad gravbok med aktuella gravrättsinnehavare till gravrätterna. På så sätt säkerställer vi arbete med sökandet av innehavare till gravrätter.