Askims församling

Välkommen till Svenska kyrkan i Askim, Hovås och Billdal. Askims församling strävar efter öppenhet utåt och fördjupning inåt samt vill skapa oaser som kan ge stillhet, vila, tröst och inspiration.

Sommarens öppettider

Församlingsexpeditionen har öppet helgfria vardagar 9.30-12.00 under juni, juli och augusti. Trevlig sommar!

Närbild på smörblommor.

Sommarcafé i Mikaelskyrkan

Start med middagsbön i kyrkan därefter kaffe, smörgås och samvaro. Mikaelskyrkan tisdagar 11.45-14.00. (25/6 - 13/8) Obs! 30/7 stängt.

Sommaröppet i Billdals kyrka

Välkommen till Billdals kyrka som har öppet för alla åldrar i sommar! Sommarmässa på söndagar 10.00, på tisdagar 10.00-14.00 är det öppen kyrka med café och aktiviteter (25/6 - 6/8) eller allsångskväll (18/6 och 13/8).

Bengt Inghammar 1940-2024

Igår nåddes vi av det sorgliga beskedet att vår vice ordförande, tidigare kyrkoherde i Annedal, prosten Bengt Inghammar avlidit.

Allsångskväll

Musik, allsång och café. Karin Bengmark, Göran Bejstam med gäster & husband. Kaffeservering. Billdals kyrka tisdag 13 augusti 18.00-20.00.

En grusväg med rabatter och träd.

Musikgudstjänst: Här är den sköna sommar

Musikgudstjänst med Maria Edén sång och violin, Arne Murby piano. Mikaelskyrkan söndag 18 augusti 17.00.

Sommaruppehåll för öppna barngrupper

Öppna förskolan och Minstingen i Askims församlingshem, Öppna förskolan-Fredagsskoj i Mikaelskyrkan samt de öppna grupperna för föräldrar och barn i Billdals kyrka har tagit sommarlov. Grupperna startar igen vecka 35 och 36. Trevlig sommar!

Konfirmation

Konfirmandtiden ger dig tillfälle att fundera kring livets stora frågor, om Gud, dig själv och världen. Under året får du möjlighet att utforska livet på egen hand och tillsammans med andra, i skratt och allvar, på läger och hemma. Tillsammans skapar vi minnen och upplevelser som ger en grund att bära med sig genom hela livet.

Ungdomar

Träffa kompisar, fika, skratta och prata om allt mellan himmel och jord. Konfirmation, ungdomsgrupper, ungdomskör med mera. För dig som är 13-25 år. Välkommen!

Gudstjänster

Välkommen till gudstjänst i församlingens kyrkor.

Dop, vigsel och begravning

Kyrkan finns med vid livets milstolpar. Många av livets högtider äger rum i kyrkan. Vi delar glädjen i dopet, vid konfirmation och när bröllopsklockorna ringer. Och vi delar sorgen i ett sista farväl när någon lämnar livet på jorden.

Samtal och stöd

Kyrkans sociala arbete brukar kallas för diakoni. Diakoni betyder tjänst och innebär omsorg om medmänniskan i livets olika situationer. Församlingens diakoner finns för dig, kontakta gärna någon av dem om du behöver någon att prata med!

Barn och familj

Askim är en barnrik församling. På vardagarna finns ett rikt barn- och familjearbete med målet att hjälpa föräldrar att hitta Gud mitt i blöjträsket eller i högarna av disk och tvätt. I öppna grupper som Minstingen och Öppna förskolan kan barn och vuxna mötas och tillsammans växa in i de kristna traditionerna.

Mötesplatser

Vi samlas för gemenskap, samtal, handarbete, föreläsningar och mycket annat i församlingens kyrkor.

En psalmbok är uppslagen på Gud som haver barnen kär.

Musik

Musiken spelar en stor roll i församlingens liv, helg som vardag. Konserter, musikgudstjänster, vuxenkörer och barnkörer. Välkommen att vara med!

Medlem i Svenska kyrkan

Det finns många skäl att vara medlem i Svenska kyrkan. En sak har alla gemensamt: Du är viktig!

Personuppgiftsbehandling

Svenska kyrkan välkomnar Dataskyddsförordningen. Respekten för varje människas integritet är en del av vår identitet som kyrka. Här finns information om hur Askims församling hanterar dina personuppgifter enligt Dataskyddsförordningen GDPR.

Församlingsblad

Här kan du ladda ner de senaste bladen.

Kriget i Ukraina

Miljontals människor har tvingats lämna sina hem på flykt undan kriget, och än fler har påverkats av dess konsekvenser. Situationen för Ukrainas befolkning är fortsatt mycket svår och behoven enorma. Du kan vara med och göra skillnad!

Kriget i Gaza

Flyktingläger som träffas av bomber, brist på sjukvård, mat och rent vatten. Situationen i Gaza är katastrofal för människor på flykt. Barn som inte redan dödats av bomber, riskerar nu att dö av svält. Behoven av grundläggande förnödenheter är akut. Din gåva behövs!

Be en bön, tänd ett ljus

På bönewebben kan du be en bön eller tända ett ljus. Kanske för en närstående eller någon långt bort. Någon frisk eller någon sjuk. För dig själv eller för någon annan.

Act Svenska kyrkans gåvoshop

Act Svenska kyrkans gåvoshop är fylld med gåvor och som förändrar liv. Ge en gåva fylld med mod, hopp och medmänsklighet.

Pilgrimsvandra eller sträck på benen

Upplev sommarkyrkan

Databasen www.svenskakyrkan.se/askim  har utgivningsbevis och tillhandahålls av Askims församling. Ansvarig utgivare: Eric Muhl