Svenska kyrkan i Grekland

Svenska kyrkan finns i hela Grekland, med tyngdpunkt i Aten. Församlingshemmet på Apollonos 6 vid Syntagmatorget är vår viktigaste mötesplats.

Församlingshemmet byter adress

Vi flyttar två kvarter till Apollonos 6.

Vigsel

Vi vill erbjuda brudpar en vigsel i det lilla formatet. Vigseln sker utomhus utan pampig kyrkorgel eller kyrkgång att gå nerför. Men trots det blir det högtidligt och heligt.

Vigselkalender

Nu har vi också lagt in tiderna för 2024!

Bli Medlem!

Tack, Gode Gud, för alla människor som håller församlingen vid liv!

Donation

Vår församling behöver ditt stöd!

Gudstjänster och mässor

Vi firar gudstjänst och mässor regelbundet på söndagar i Aten. På Kreta och Rhodos firas de då kyrkoherden gör sina resor dit.

Någon har knäppt händerna på en blå filt.

Gudstjänst och andakt i hemmet

Det är numera tillåtet att samlas i kyrkorna för att fira mässor och gudstjänster. Du kan därutöver fira gudstjänster och hålla andakter hemmavid.

Församlingens förböner

Vill du att vi ska be för dig eller för någon annan?

Mötesplatser

Vi sätter stort värde på god gemenskap. Här ges många tillfällen till spännande möten och sköna skratt.

Kyrkans barnverksamhet

Barn har en självklar plats i församlingens liv.

Sjung i vår kör

Vi är en liten, men naggande god, kyrkokör. Pauliina leder oss med säker hand. Du kanske vill vara med och sjunga?

Att döpas in i en världsvid gemenskap

Gud vill leva i gemenskap med dig. Du är en ögonsten i Guds ögon och i dopet blir du förenad med Jesus som har öppnat porten till det liv som aldrig dör. Gud ger sin Ande i dopet och för dig in i sin världsvida Kyrka!

Det är i Gud som vi är till. Gud bevarar oss i liv och död i sin kärlek.

Diakoni och flyktingarbete

Diakoni är Svenska kyrkans sociala arbete. Vi vill stödja den som på det ena eller det andra sättet har det svårt.

Cirkusskolan utsedd till bästa projektet 2020!

Anasa Cultural Center bedriver the Social Circus School för utsatta ungdomar. Vår församling är ensam sponsor till projektet, vilket vi är stolta över! Men vi behöver fler sponsorer.

Frivillighet

Tack gode Gud för alla som håller församlingen vid liv! Din insats som frivillig är oerhört viktig.

Svenska kyrkan i Greklands historia

I mer än 40 år har Svenska kyrkan verkat i Grekland. Till att börja med var vi sjömanskyrka i Pireus och turistkyrka på Rhodos. Nu är vi en utlandsförsamling för nordbor i hela Grekland.

En graffitimålning av en ängel på en betongvägg.

Tankar inför helgen – präster funderar utifrån söndagens texter

"Änglaresor går inte som på räls. De är lite svåra att beskriva. Änglar måste färdas genom oändliga dimensioner, endast burna av himmelsk kraft. Så ängelns resa är inte som din, men ni är på väg till samma plats, på samma gång.". Läs tankar inför helgen.

I Paulus fotspår

Några korta filmer från Grekland, en introduktion till en pilgrimsvandring.

Någon spritar händerna i kyrkan.

Pandemi

Vad innebär pandemin för församlingens liv?

Krisrutiner för Svenska kyrkan i Grekland

Hoppas på det bästa, men förbereda sig för det värsta.

Utlandskyrkans app

Ny app med god information

Kontakt med kyrkan

Svenska kyrkan i Grekland
Apollonos 6
10557 Athen, Grekland

Telefon: aten@svenskakyrkan.se
Kyrkoherde: +30 6946 072428

Församlingens epost: aten@svenskakyrkan.se

Kyrkoherdens epost: bjorn.kling@svenskakyrkan.se

Församlingens konto i Swedbank för donationer och gåvor: 83816  923163247-3, ”Trossamfundet Svenska kyrkan”.

Församlingens konto i Swedbank om du för över pengar från något annat land än från Sverige: IBAN SE56 8000 0838 1692 3163 2473. Konto 8381-6, 923 163 247-3. BIC SWEDSESS.

Församlingens konto i Grekland: Alpfa (1937): IBAN GR 6601402560256002002002503. BIC CRBAGRAAXXX

Svenska kyrkan i Aten på webben
Svenska kyrkan i Aten på facebook

Öppettider:

Måndag 16.00 - 19.00, Tisdag 10.00 - 19.00, Onsdag 14.00 - 19.00, Torsdag 14.00 - 19.00.

Fredag stängt

Lördag 10.00 - 13.00