Händer som knådar deg på ett bakbord.
Foto: Magnus Aronson /Ikon

Hjälp till i din församling

Det finns alltid något att göra i Svenska kyrkan. Både anställda och personer som engagerar sig ideellt behövs.

Som ideellt engagerad kan du bidra med meningsfulla uppgifter. Du får också något tillbaka, till exempel social gemenskap och utlopp för dina intressen.

Du kan till exempel

• engagera dig i ett språkkafé
  • delta i en besöksgrupp
  • bli ung ledare i en konfirmandgrupp
  • sjunga i kören
  • delta i det internationella arbetet
  • vara gudstjänstvärd eller kyrkvärd.

Vad vill du bidra med? Kontakta din församling eller gå till närmaste kyrka och prata om vilka uppgifter som finns.

Hitta volontäruppdrag

Volontärbyrån är en söktjänst för dig som vill engagera dig ideellt, till exempel inom Svenska kyrkan. Här presenteras meningsfulla uppgifter där det behövs ideella insatser.

Några glada ungdomar står utomhus.

Bli volontär i en församling

Du som är 18–25 år kan göra praktik i en församling under ett läsår. Du får göra en insats för medmänniskor inom Svenska kyrkan och dela en församlings liv, tro och verksamhet. Som praktikant ingår du i programmet Ung resurs.

Bilden föreställer två medelålders kvinnor som samtalar.

Ideellt engagemang migration

Kyrkans uppdrag bärs upp av alla medlemmar tillsammans. En betydande del av församlingens verksamhet med asylsökande och nyanlända utförs av volontärer. Behoven är många och du är viktig i det arbetet.

Fyra personer sitter och samtalar och skrattar i en soffa.

Du kan också engagera dig i Act Svenska kyrkan

Är du intresserad av volontärarbete och brinner för rättvisefrågor? Då borde du gå med i en internationell grupp och bli ombud för Act Svenska kyrkan.

En grupp ageravolontärer. En ung kvinna talar i en magafon.

Ageravolontär

Är du ung vuxen och vill engagera dig för internationella rättvisefrågor? Vill du vara med och påverka orättvisa strukturer? Då ska du bli Ageravolontär!