Material, rapporter och publikationer

Här kan du läsa, ladda ned och beställa rapporter och material inom olika områden från Svenska kyrkan.

Material att ladda ner

Här nedanför finns några exempel på läsning. Längre ner på sidan hittar du en lista med titlar på pdf-filer som du kan ladda ner och information om vår webbshop.

Publikationer

Det samhällsteologiska perspektivet på forskningsenhetens arbete resulterar varje år i ett antal olika publikationer. Här kan du läsa vad forskarna kommit fram till.

Religionsdialog och interreligiös samverkan i Svenska kyrkan

På kyrkomötet 2014 beslutade Svenska kyrkan att göra en kartläggning av Svenska kyrkans interreligiösa och interkulturella sammanhang. Detta har resulterat i två rapporter: "Svenska kyrkans interreligiösa sammanhang" och "Religionsdialog och interreligiös samverkan i Svenska kyrkans församlingar 2016"

Boken Behold ger teologiska perspektiv på mänsklig sexualitet

Svenska kyrkans antologi "Behold I make all things new" ger teologiska perspektiv på mänsklig sexualitet utifrån olika kristna, judiska och muslimska tolkningsramar. Förhoppningen är att öppna för viktiga samtal. Boken finns att köpa i Svenska kyrkans webbshop.

Tidens tecken analyserar vår samtid

Är du intresserad av samhälleliga och existentiella frågor? Söker du en djupare förståelse för vad som påverkar kyrkans förutsättningar i samtid och framtid? I Tidens tecken läser du om olika perspektiv på den tid vi lever i. Nytt nummer ute nu!

Rapporter och publikationer i urval

Tre avspända präster skrattar och fikar i ett kök.

Kyrkostyrelsens utredningar

Här finner du länkar till utredningar som har tillsatts av kyrkostyrelsen.

Beställ material från vår webbshop

Kors i en silverdroppe, med karbinhake.

I vår webbshop beställer du böcker, informationsmaterial och utlandskyrkans silverdroppe. Här nedanför ser du några exempel på publikationer att beställa.

Gå till webbshoppen

Material från Svenska kyrkans unga

Beställ ett sällskapsspel eller ett material för skolan eller barngruppen om hållbar utveckling.