Far och son odlar påskliljor i krukor utomhus.
Foto: Alex Giacomini /Ikon

Stilla veckan

Sista veckan i fastan kallas för stilla veckan. En del kallar den också för passionsveckan.

Under stilla veckan håller vi ofta andakter och gudstjänster i våra kyrkor, som berättar om vad som hände under de sista dagarna i Jesus liv. Det är ett drama som brukar kallas passionsdramat och gudstjänsterna kallas passionsgudstjänster.

Palmsöndagen

Palmsöndagen inleder stilla veckan. Bibeltexterna som läses i kyrkan handlar om när Jesus rider in i Jerusalem på en åsna. Han tas emot som en kung av folket, som viftar med palmblad av glädje och jublar ”Hosianna”. Ordet användes på den tiden när människor hälsade och välkomnade sin kung.

Palmsöndagen

Dymmelonsdag

Onsdagen i stilla veckan kallas dymmelonsdag. Då kan församlingen byta ut kyrkklockans metallkläpp mot en kläpp av trä, en dymmel, för att klockklangen ska bli dovare.

Skärtorsdagen

Torsdagen kallas för skärtorsdagen. Då tvättar Jesus fötterna på sina lärjungar – därav ordet skär som betyder ren. Jesus äter också för sista gången med sina lärjungar. Senare på natten, när Jesus och hans lärjungar har samlats i Getsemane trädgård, grips Jesus av de romerska soldaterna.

Skärtorsdagen

Långfredagen

På långfredagen döms Jesus till döden. Han bär själv sitt kors till en kulle utanför staden, och blir korsfäst bredvid två rövare.

Långfredagen

Påskafton

Påskafton är egentligen ingen helgdag, men före midnatt firar vi påskmässa i många kyrkor. Då firar vi uppståndelsen, som sker på påskdagen.

Påskris med fjädrar i turkos, gult och orange.

Påskdagen – Jesus har uppstått

När en grupp kvinnor kommer till Jesus grav är stenen bortrullad och hans kropp är inte där. Jesus har uppstått från döden.

Ett runt kyrkfönster. I mitten syns Jesus som delar ut nattvard.

Annandag påsk – Jesus möter lärjungarna

Jesus visar sig för lärjungarna på olika sätt. De reagerar också olika. Några tvivlar, någon vill se bevis. Men oavsett deras reaktioner stannar Jesus hos dem och delar deras tillvaro.

Med snöre har kvistar bundits ihop till tre kors.

Varför firar vi påsk?

Påsken är kristendomens viktigaste helg. Vi firar den för att påminna oss om att Jesus uppstod några dagar efter att han hade dött på korset.