Foto: Linda Mickelsson /Ikon

Kirkkovuosi

Täältä löydät kirkkovuoden suuret juhlapyhät.

Pääsiäinen

Sydda dockor som föreställer Jesus under nattvarden.

Kiirastorstai

Hiljaisen viikon torstai on nimeltään kiirastorstai. Silloin Jeesus syö viimeisen kerran opetuslastensa kanssa.

Ett dött träd som fallit i vattnet.

Pitkäperjantai

Pitkänä perjantaina Pontius Pilatus kuulustelee Jeesusta. Hänet tuomitaan kuolemaan ja ristiinnaulitaan.

En bukett med påskliljor och rosa tulpaner.

Pääsiäinen

Pääsiäinen on kristillisen kirkon suurin juhlapyhä. Silloin juhlitaan Jeesuksen voittoa kuolemasta.

Sydda dockor som föreställer ängeln Gabriel och Maria.

Toinen pääsiäispäivä

Jeesus ilmestyy kaikille opetuslapsille, mutta eri tavoin. Osa epäilee, onko ylösnousemus totta. Toiset haluavat nähdä todisteita. Kaikesta huolimatta Jeesus jää heidän luokseen.

Någon håller upp en hand mot solen och det ser ut som att solen ligger i handflatan.

Helatorstai

Helatorstaina Jeesus jättää tämän maailman. Se tapahtuu 40 päivää sen jälkeen, kun Jeesus on noussut ylös kuolleista. Ennen lähtöään tästä maailmasta Jeesus lupaa olla aina meidän kanssamme.

En liten vit plastduva med utsträckta vingar har placerats på ett grönt blad.

Helluntai

Helluntai on Pyhän Hengen juhlapyhä. Silloin meitä muistutetaan siitä, että Jumala on meidän keskellämme ja asuu meissä. Pyhä Henki on Jumalan näkymätöntä läsnäoloa.