En sverigefinsk bordsflagga står i ett fönster.

Sverigefinnarnas dag den 24 februari

Sverigefinnarnas dag började firas 2011. Datumet 24 februari valdes för att det var Carl-Axel Gottlunds födelsedag. Dagen firas för att uppmärksamma den största nationella minoriteten i Sverige och främja den sverigefinska kulturen.

Gottlund var en finsk folklivsforskare som grundade den första finska föreningen i Sverige, i Stockholm år 1830. Han var verksam som lektor i finska språket vid Helsingfors universitet. Han gjorde resor och studerade finska språket och kultur bland skogsfinnar i Värmland.

Den 24 februari hissas sverigefinnarnas flagga runt om i Sverige. Den användes första gången 2014 och är en kombination av de svenska och de finska färgerna: vitt, gult och blått.

Mustavalkoinen kuva Micael Agricolan kääntämästä Uudesta testamentista.

Levande språk i Svenska kyrkan

Finska språket har varit ett levande språk i Svenska kyrkan i århundraden. Nya testamentet översatte Mikael Agricola till finska 1548. Därefter har kyrkohandböcker och psalmböcker fått finska översättningar. Den senaste kyrkohandboken är från 2017.