Sydda dockor som föreställer Jesus under nattvarden.
Foto: Kristina Johansson /Ikon

Kiirastorstai

Hiljaisen viikon torstai on nimeltään kiirastorstai. Silloin Jeesus syö viimeisen kerran opetuslastensa kanssa.

Kiirastorstain ateria on ensimmäinen ehtoollinen

Jeesus syö viimeisen aterian yhdessä 12 opetuslapsensa kanssa. Aterialla Jeesus sanoo, että heidän täytyy jatkaa leivän murtamista ja viinin juomista yhdessä. Siitä huolimatta, että hän itse ei olisikaan enää heidän kanssaan. Tehkää se minun muistokseni, Jeesus sanoo.

Illan ateria on kristillisen ehtoollisen esikuva. Ehtoollista vietetään kirkoissa ja silloin murretaan leipää sekä jaetaan viiniä. Jeesuksen viimeinen ateria opetuslastensa kanssa on ensimmäinen ehtoollinen.

Ehtoollisessa Jumala on meitä lähellä

Ehtoollisessa – jo siinä ensimmäisessä - tulemme osallisiksi Jeesuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen.

Jumalan läsnäolosta tulee todellisuutta. Pappi sanoo: ”Kristuksen ruumis sinun puolestasi annettu, Kristuksen veri sinun puolestasi vuodatettu.” Jumala lupaa antaa meille synnit anteeksi ja lahjoittaa ikuisen elämän.

Jeesus kavalletaan

Myöhemmin yöllä Jeesus on opetuslastensa kanssa Getsemanen puutarhassa. Juudas, yksi opetuslapsista, kavaltaa Jeesuksen. Hän saa 30 hopearahaa, kun hän näyttää, kuka heistä on Jeesus. Juudas tekee sen suutelemalla häntä.

Kiirastorstai kirkossa

Useimmissa kirkoissa vietetään kiirastorstain messu, joka johdattaa pitkäperjantain tapahtumiin. Silloin vietetään ehtoollista, juhla-ateriaa samalla tapaa kuin Jeesus viimeisenä iltana ystäviensä kanssa.

Kiirastorstain messu voi päättyä siihen, että kirkossa sammutetaan kynttilät, alttarilta kerätään kukat ja tekstiilit pois. Pian alkaa pitkäperjantai.