En julkrubba.
Foto: Johan Nilsson

Trettondedag jul

Tretton dagar efter jul, den 6 januari, firar vi att österländska stjärntydare hittade vägen till Jesus i Betlehem. De kom för att hylla Jesus med guld, rökelse och myrra. Det är början på det som kallas trettondagstiden och som pågår fram till förfastan.

Trettondagen är den allra äldsta kristna högtiden. Ibland kallas stjärntydarna också för kungar eller vise män. I Bibeln står det att de hade sett en stjärna gå upp på himlen.

Stjärntydarna visste att en ny stjärna skulle tändas på himlen när Guds son skulle födas, och därför följde de stjärnan. De fann Jesus i stallet och hyllade honom med guld, rökelse och myrra.

Trettondagsgudstjänst i en församling nära dig.
Trettondagsgudstjänst i tv.
Trettondagsgudstjänst i radion.

De tre vise männen representerar tre världsdelar

I folkliga traditioner kallas stjärntydarna för de tre vise männen. De heter då Kaspar, Melchior och Baltasar och de representerar världsdelarna Europa, Afrika och Asien.

Berättelsen om hur de vise männen fann Jesus

De vise männen följde stjärnan och kom till Jerusalem. De frågade efter den nyfödda kungen. Kung Herodes fick höra talas om frågorna om en nyfödd kung och blev väldigt orolig: det var ju han själv som var kung! Vad var nu detta för konkurrent?

Gläns över sjö och strand, stjärna ur fjärran, du som i Österland tändes av Herran. Stjärnan från Betlehem leder ej bort, men hem. Barnen och herdarna följa dig gärna, strålande stjärna, strålande stjärna.

Ur psalm 134 i psalmboken

Herodes kallade till sig de vise männen. Han sa till dem att de skulle komma tillbaka till honom när de hittat det nyfödda barnet. Herodes sa att han själv ville hylla den nyfödda kungen. Men i själva verket ville han döda den nya kungen.

De vise männen gav Jesusbarnet gåvor

De vise männen fortsatte att följa stjärnan till stallet. De gick in och hittade Jesus och Maria. Då föll de ner på marken och hyllade Jesus och gav honom gåvor, guld, rökelse och myrra.

De vise männens dröm

I en dröm hörde de vise männen att de inte skulle återvända till kung Herodes. Därför tog de en annan väg tillbaka till sitt land.

Läs om stjärntydarna och hur de hittar Jesus i Matteusevangeliet kapitel 2.

Läs trettondagens bibeltexter.

I andra länder heter dagen Epifania

I de flesta andra länder heter dagen epifania. Ordet betyder uppenbarelse. För länge sedan firades epifania som Jesu födelsedag och i flera österländska kyrkor räknar man fortfarande epifania som julens stora dag.

Trettondagen är en stor insamlingsdag till Act Svenska kyrkan

Maria och Josef tvingades fly undan hot och förföljelser till Egypten och Jesus föddes som flyktingbarn. Svenska kyrkan förknippar därför trettondagen med vår delaktighet i världen. Trettondagen är final för insamling till Act Svenska kyrkan.

Folkliga traditioner på trettonhelgen

I det svenska bondesamhället vandrade pojkar runt i byarna och spelade upp scener som byggde på Bibelns berättelse om stjärnan över Betlehem.

De som var utklädda till visa män kunde ha strutar på huvudet och vita skjortor. De blev så småningom stjärngossar som numera kommer tillsammans med Lucia 13 december.

Läs mer om traditioner på trettondagen hos Nordiska museet.

Närbild på en väggklocka som visar tiden en minut i tolv.

Kyrkoåret

Kyrkoåret är kyrkans egen kalender. Olika bibeltexter är kopplade till de olika veckorna i kalendern. Den första dagen i kyrkoåret är söndagen den första advent.

En bibel ligger uppslagen på ett bladguldsmyckat altare.

Kyrkoårets bibeltexter

Läs bibeltexterna för de olika helgdagarna under kyrkoåret.