Foto: Svenska kyrkan Uppsala_JK

Gamla Uppsala församling

Historia, engagemang och variation i norra Uppsala. Församlingen består av Gamla Uppsala kyrka, Lötenkyrkan och Tunabergskyrkan.

Kyrkor i Gamla Uppsala församling

Gamla Uppsala kyrka

Välkommen till en levande medeltida kyrka belägen på en plats med förhistoriska anor. I närheten hittar du Uppsala högar, Gamla Uppsala museum, Disagården och Kaplansgården.

Lötenkyrkan

Är en samarbetskyrka med gott om livsrum, musik och entusiasmerande verksamheter av många olika slag för alla åldrar. Missionsrörelsen EFS (Evangeliska Fosterlands-Stiftelsen) och Svenska kyrkan har samarbeten som berikar hela församlingen.

Tunabergskyrkan

Uppsalas yngsta kyrka ligger på gammal led och är en kyrka som har massor av verksamheter. Det finns att välja på för de yngre och FUNKA, kyrka på teckenspråk, och regnbågsträffar.

Aktuellt i Gamla Uppsala församling

Trion Musica Humana står framför en furuvägg. De ser glada ut.

Barockens kända och okända pärlor

Musica Humana tolkar Telemann, Monteverdi, Händel & Montéclair. Lördag 27 juli klockan 18 i Gamla Uppsala kyrka.

Trio Riche sitter i en spegelsal med instrument i knät.

Kammarmusik av Prokofiev och Ravel

Trio Riche, med violin, cello och piano, spelar kammarmusik av mästarna Prokofiev och Ravel lördag 20 juli klockan 18 i Gamla Uppsala kyrka.

En grupp människor sitter i en liten ring och samtalar.

Alpha - en introduktion till kristen tro

Alpha är en kurs för dig som söker en tro, vet vad du tror på eller bara vill samtala om det du inte tror på. Med start 11 september i Lötenkyrkan.

Andra stränder, samma känslor

Det blir romanser från länderna runt Östersjön när mezzosopranen Katrin Meerits och pianisten Anette Müller-Roos kommer till Gamla Uppsala kyrka 13 juli klockan 18.00.

Porträtt av organist Pontus Leitz mot grå tygbakgrund.

Episk filmmusik och heavy metal

Organist Pontus Leitz spelar musik av bland andra Morricone, Zimmer och Metallica. 6 juli, klockan 18 i Gamla Uppsala kyrka.

En blandad kör övar i en kyrka.

Sjung i Tunabergskyrkan i höst

Vill du eller ditt barn sjunga i kör i höst? Nu kan ni anmäla er till någon av Tunabergskyrkans körer som drar igång i september.

Porträtt på ärkebiskopen stående framför ett altare.

TV-sänd helgmålsringning från Gamla Uppsala kyrka

Se helgmålsringningen med ärkebiskop Martin Modéus på SVT1 och SVT Play från klockan 17.50 lördag 13 juli.

Personal i Gamla Uppsala församling

Gamla Uppsala kyrka, Tunabergskyrkan och Lötenkyrkan.

Bokning och medlemsservice

Dop, vigsel, begravning, lokalbokning och medlemsärenden för Uppsala pastorat samt Danmark-Funbo församling.