Entrén till en tegelkyrka omgiven av grönska.
Foto: Karolina Braun

Härlanda församling

Härlanda kyrka är en plats där vi tillsammans söker, ber och sjunger. Regnbågen är tecknet på Guds närvaro i en värld av mångfald.

Aktuellt i Härlanda församling

En man som spelar gitarr och ritade noter på grön bakgrund.

Musik och allsång i Härlanda kyrkoruin

Sjung med och njut av vacker musik tillsammans med gitarrist Peter Johansson. Ta gärna med fika, något att sitta på och ett glatt humör. Inomhus vid regn. Vi träffas torsdagar kl 13 i Härlanda kyrkoruin 4 juli - 1 augusti.

Altare dukat för nattvard med altarkläde i regnbågsfärger.

Uppstartsmässa i Härlanda

Efter sommaren börjar terminens aktiviteter i Härlanda igen - och det startar vi med uppstartsmässa söndag 25 augusti kl 11. Det blir dop och stor kör i mässan och efteråt serverar vi kyrkburgare. En härlig start på terminen för alla åldrar!

En person serverar våfflor, en regnbågsflagga står på bordet.

Våffelcafé vid Härlanda kyrka

Alla åldrar är välkomna med till andakt, våfflor och god gemenskap. Uteleksaker finns på plats. Onsdagar i juni, juli och augusti kl 13-14.30 vid Härlanda kyrka. (Vid regn är vi inomhus i kyrkan, en trappa ner)

En bild på Härlanda kyrkoruin.

Ekumenisk gudstjänst

I sommar finns möjlighet att fira ekumenisk gudstjänst i Härlanda kyrkoruin, fyra onsdagar kl 18.30.

En hand håller en penna och antecknar på ett papper.

Fondträff

Bor du i Örgryte pastorat? Lever du på existensminimum eller nästintill? Då kan du få hjälp att söka fonder. Måndag 2/9 kl 10-12 och 13-15 i Sankt Pauligården vid Redbergsplatsen.

Två tjejer skrattar och kramar varandra.

Konfirmation i Örgryte pastorat

Du är inte ensam om att fundera över livet. Konfirmation är tid att fundera, dela, lära och uppleva. Nu har vi öppnat anmälan till konfirmation under läsåret 2024/2025.

Sommar på Frivilligcentralen Knuten

Fredagsmys, Filosofika och tillsammanspromenad till våffelcafé. Även om en del stänger på sommaren finns det ändå några verksamheter som har öppet för gemenskap. Välkommen till Råstensgatan 4 i Kålltorp!

Barnkörer i Härlanda

Härlanda församling har flera körer för barn som vill upptäcka musikens glädje. Höstterminen startar körerna fr.o.m. vecka 34.

Texten "Härlanda Carmina" och en siluett av små noter som bildar en människoprofil.

Härlanda Carmina

Är du sångare med körvana ca 25-40 år och vill sjunga i en klassisk kör som utmanar traditioner och gränser? Provsjungningar inför hösten 2024 vecka 34 och 35.

Det händer i Härlanda

I Härlanda finns verksamhet för alla åldrar. Kom och upptäck allt som sker!

En vuxen och två barn planterar och leker i sand.

Sommar i Örgryte pastorat

Letar du efter en upplevelse eller aktivitet i sommar? På den här sidan samlar vi det som händer i våra kyrkor. Välkommen!

Berättelser från Härlanda

En person brer smörgåsar, en kvinna skär gurka.

Fikavärd som vill möta människor

Kyrka + fika = sant. Det har många deltagare i kyrkans verksamhet upptäckt genom åren. En som brukar hjälpa till med fikat i Härlanda kyrka är fikavärden Astrid.

Tre personer lutar sig mot en tegelvägg och tittar in i kameran.

Panpizza, läger och ansvar

Figaro, Mateo och Benjamin är tre av de unga ledarna i Härlandas konfirmandgrupp. - Det bästa med att vara ung ledare är kladdkaka, panpizza och läger, säger Mateo.

En bild av Rebekka Thiele

Från Köln via Betlehem till Göteborg

Rebekka Thiele från Köln är 21 år och ung resurs i Härlanda församling. Hon uppskattar att finnas med i församlingslivet och få jobba med många olika saker.

Pilgrimsvandra eller sträck på benen

Upplev sommarkyrkan