Handgjorda påskliljor på altaret i en tegelkyrka.
Foto: Karolina Braun

Örgryte pastorat

Välkommen till församlingarna Björkekärr, Härlanda, Sankt Pauli och Örgryte samt Sjukhuskyrkan i östra Göteborg. Här finns plats för dig, vem du än är!

Vad vill du göra?

Örgryte Pastorsexpedition

Hit kan du vända dig med frågor kring bokning av förrättning och lokal. Vi kan också hjälpa dig komma i kontakt med personal i församlingarnas verksamheter. Torsdag 1 februari håller expeditionen öppet 13-15 (stängt förmiddag).

Öppettider: Vardagar 09-12 (om ej annat anges)
Telefon: 031-731 80 40
E-postorgryte.pastorat@svenskakyrkan.se
Besöksadress: Herrgårdsgatan 2 (nedanför Örgryte nya kyrka)
Postadress: Örgryte pastorat, Box 6034, 400 60 Göteborg

Söker du en särskild person?
Sök personal

Aktuellt

Ett dop i en kyrka. En kvinna med sin man bakom sig, håller barnet i famnen. En manlig präst håller barnets hand.

Dop i Örgryte pastorat

Alla är välkomna att döpas – barn, unga och vuxna. I dopet får vi ett löfte om att Gud alltid har omsorg om oss. Det är en vacker tradition och ett tillfälle för glädje och fest.

Personer sitter runt ett bord med ljus, bibel, popcorn, fika, leksak, garnnystan med mera.

Det händer i kyrkan

I Örgryte pastorats församlingar finns plats för dig som älskar att sjunga, söker tystnad och ro, vill träffa nya människor, fördjupa dig eller göra skillnad för andra. Kom och upptäck allt som sker!

Två stolar, på den ena står ordet "reserverad", genom stolarna syns en kör som håller konsert.

Musik och konsert

Svenska kyrkan är Sveriges största arrangör av musikevenemang och bidrar till ett levande kulturliv i Göteborg. I Örgryte pastorats kyrkor kan du njuta av till exempel klassiska verk, lunchmusik, visa och gospel.

Vår i luften!

Pappersblommor i vitt, rött, blått och gult.

Vårkonsert för små barn med familjer 27/4

Medverkande: Rytmikpedagog Malin Boqvist, Mammakör, Musikerna Thomas Hellsten Stefan Wingefors och Emil Pettersson. Lördag 27 april kl 15.00 i Härlanda kyrka.

En valborgseld brinner.

Fira valborg med härlig vårsång!

På valborgsmässoafton 30/4 sprider sångare från Svenska kyrkans körer vårstämning vid Härlanda tjärn. Kl 17 inleds firandet, då Härlanda församlings barnkörer sjunger. Ca kl 20 tänds elden ackompanjerade av projektkören i pastoratet. Valborgsfirandet arrangeras av Göteborgs stad.

Pilgrimsvandring: Våren visar vägen - Gud gör allting nytt!

Pilgrimsvandring 1-2 maj med Örgryte församling i samverkan med Redväg och Hössna församlingar. Anmälan senast 24/4 om du vill vandra med.

Gökotta på Öllers kulle

Välkommen att fira gökotta på Öllers kulle på Kristi himmelsfärdsdag 9/5 kl 8.00. Vi samlas vid Björkekärrs kyrka kl 7.45 och går gemensamt dit. Det blir en enkel gudstjänst i det fria tillsammans med präst Frida Johansson och musiker Margareta Andreasson.

Vandra i Örgryte pastorat

Ta en sväng ut och vandra mellan kyrkorna i Örgryte pastorat. På varje plats kan du ta del av spännande fakta om kyrkan och upptäckaruppgift för barnen. Du kan också göra vandringen till en pilgrimsvandring med rum för inre reflektion.

Berättelser

En kvinna och kort i olika färger på ett bord.

En kortlek för livet

Öppna kort är en modell för att prata om livets stora frågor. ­– Det handlar om att normalisera existentiella frågor och att hjälpa oss att prata med varandra oavsett var i livet vi befinner oss, menar samtalsledaren Emma Naqvi på Frivilligcentralen Knuten.

En bild av Rebekka Thiele

Från Köln via Betlehem till Göteborg

Rebekka Thiele från Köln är 21 år och ung resurs i Härlanda församling. Hon uppskattar att finnas med i församlingslivet och få jobba med många olika saker.

En man i prästskjorta framför en kyrkport.

Prästen svarar på frågor om påsken

Bland fjädrar, påskägg, sill och godis i mängder är det lätt att gå vilse ibland. Vad betyder egentligen den kristna påsken? Vi ställde frågan till präst Martin Lindblad i Örgryte församling.

En gångväg i en park.

Dop, konfirmation, bröllop och begravning

Kyrkan finns med dig genom hela livet. Här finns plats för både glädje och sorg.

Bli medlem

I Svenska kyrkan finns plats för stora som för små, när livet känns tungt eller på topp. Här finns plats också för dig!

Ett rutmönster av bilder från Instagram.

Följ oss i sociala medier

Örgryte pastorat finns på Facebook, Instagram och Youtube. Gå in och följ :)

Dopet – livets första fest

Allt du behöver veta om dopet
Tre barn med ryggsäckar på väg till skolan.

Bli månadsgivare till Act Svenska kyrkan

Med en liten gåva varje månad kan du bidra till att fler barn får gå i skolan, att människor som flyr från krig får skydd och att fler kan ta sig bort från fattigdom.

Illustration av blommor i olika färger.

Be en bön. Låt hoppet växa.

Påsken är en tid för hopp och nytt liv. Var med och be på bönewebben – och låt hoppet växa.

Tre flickor tittar upp bakom en kyrkbänk.

Upptäck kulturarvet

Hitta till kyrkorna, guidad visningar eller andra aktiviteter, se en film och lär dig mer eller följ Kulturarvet i sociala medier. Här hittar du tips på olika sätt att ta del av det kyrkliga kulturarvet.

Personuppgifter

Här finns information om hur Örgryte pastorat hanterar dina personuppgifter enligt Dataskyddsförordningen GDPR.

Utgivningsbevis

Databasen www.svenskakyrkan.se/orgryte har utgivningsbevis och tillhandahålls av Örgryte pastorat. Ansvarig utgivare: Martin Lindh.

Webbplatsen förvaltas av Svenska kyrkan på nationell nivå. Det innebär att det är kyrkostyrelsen som är personuppgiftsansvarig för webbplatsens hantering av kakor. Läs mer om kakor på svenskakyrkan.se