Påskris med fjädrar i turkos, gult och orange.
Foto: Alex Giacomini /Ikon

Svenska kyrkan Kristianstad

Gudstjänster under påsk

Här kan du läsa om våra gudstjänster under påsk. Påsken är kyrkans största helg. Vi firar att Jesus besegrar döden. Välkommen!

Konsert: Stabat Mater

Av Giovanni Battista Pergolesi. Långfredag den 29 mars, kl. 15.00 i Norra Åsums kyrka. Fri entré!

Ekumenisk korsvandring på långfredagen

Snart är det påsk, och vi får än en gång uppleva hur Jesu lidande förvandlas till seger över döden! Långfredagsvandringen startar vid katolska kapellet kl. 16.30.

Operakonsert: Cavalleria rusticana

Söndag den 31 mars 2024, kl 19:00 i Heliga Trefaldighets kyrka. Inträde 150 kr (fri inträde upp till 16 år), förköp på tickster.com

Kristianstads pastorat söker en kyrkogårdsarbetare/ krematorievaktmästare.

Vi söker dig som tycker om att vara utomhus och arbeta med praktiskt trädgårdsarbete men som samtidigt vill arbeta med en väldigt viktig uppgift i vårt nya krematorium.

Vi söker en präst till Kristianstads pastorat!

Vi söker dig som är modig och klok och som kan utmana teologiskt. Du tycker om att förkunna och du integrerar andlig fördjupning med vardagens utmaningar.

Påskvandring i kyrkan

Under stilla veckan och påskhelgen, 25/3–1/4, är det möjligt att gå en påskvandring i Heliga Trefaldighets kyrka.

Stilla veckans olika dagar

Veckan före påsk kallas Stilla veckan och börjar med palmsöndagen. Det är en vecka då man på ett speciellt sätt betonar och minns Jesu lidande och död på korset. Men vet du vad blåmåndagen och dymmelonsdagen är? Läs mer om Stilla veckans dagar här.

Häktes- och församlingspräst till Kristianstads pastorat

Vi söker dig som vill arbeta som både häktespräst på 20% och församlingspräst på 80%.

Information om personuppgiftsincident

Svenska kyrkan vill informera dig om en personuppgiftsincident som skedde i samband med att kyrkan utsattes för ett cyberangrepp i november 2023. Syftet med informationen är att berätta vad som hänt och vilka åtgärder kyrkan vidtagit. Vi ger även generella tips på vad du kan göra själv för att skydda dina personuppgifter.

Be en bön. Låt hoppet växa.

Till bönewebben

Samtal & stöd

Livet innehåller både toppar och dalar. Ibland sker saker som vi inte räknar med eller som vi inte riktigt vet hur vi ska hantera – då kan det vara skönt att ha någon att prata med. Vi behöver varandra.

Diakoniexpeditionen

Vill du prata med någon? Behöver du själavård, rådgivning, vägledning eller stöttning? Ring oss för att boka tid för samtal.

Programbladet

Nu närmar sig påsken, välkommen att gå på påskvandring under stilla veckan i Trefaldighetskyrkan, och upplev påskgudstjänsterna. Vill du fördjupa dig i tron kan du ta del av våra studiegrupper, eller kanske bara umgås på våra mötesplatser? För dom yngre händer mycket i barn-, ungdoms- & familjegrupperna med många roliga aktiviteter.

En kvinna sitter i en grön fåtölj. I knät har hon sin laptop ovanpå en kudde.

Boka dop/vigsel direkt på webben

Välkommen att boka tid för dop eller vigsel direkt här på webben. Du får se lediga förrättningstider i våra kyrkor direkt i kalendern så att du i lugn och ro kan planera din förrättning. När du valt en tid fyller du bara i uppgifterna i formuläret som öppnas, så hör vi av oss till dig.

Orgel 400 - Rekonstruktion av Lorentzorgeln

År 2028 fyller Heliga Trefaldighets kyrka 400 år, och en rekonstruktion av Lorentzorgeln är vår hyllning. Bidra till orgelprojektet så dubblas summan av den insamlade gåvan.

Du behövs, vill du engagera dig?

Vill du engagera dig som ideell medarbetare hos oss i Svenska kyrkan Kristianstad? Du behövs!

Ge en gåva från mobilen

Tillsammans sprider vi hopp! När världen drabbas av en pandemi förvärrar det en redan svår situation för människor som lever i utsatthet. Din gåva gör skillnad!

Orgelprojekt i Heliga Trefaldighets kyrka Kristianstad

En kortfattad presentation med dokument och rapporter som tagits fram under projektets gång

Vilken skillnad gör en medlem i Svenska Kyrkan?

Här kan du läsa om hur du som medlem gör skillnad i det övergripande uppdraget som vi har gemensamt i pastoratet.

Vår behandling av dina personuppgifter

För oss är det viktigt att du ska känna dig trygg med hur vi hanterar dina personuppgifter. Vi följer dataskyddsförordningen GDPR.

Välkommen till gudstjänst i våra kyrkor!

Körer och musik

Svenska kyrkan i Kristianstad har ett rikt och varierat musikliv. Vi arrangerar konserter och har en bred körverksamhet. Är du intresserad av att sjunga i kör? Då är du välkommen att ta kontakt med någon av våra musiker.

Våra Öppettider

Pastoratsexpeditionen når du säkrast under följande öppettider:
Måndag-onsdag & fredag 10.00-12.00
Torsdag 13.00-15.00

Under övrig arbetstid svarar vi när vi är på plats.

Ni når oss via kristianstads.pastorat@svenskakyrkan.se,
telefon: 044-780 64 00, eller bokat besök.