Personarkiv – arkiverat material

Personliga handlingar, som brev och fotografier kan idag ge oss en bild av historien, som kompletterar de formella dokumenten som finns arkiverade.

Framför allt är det anhöriga till missionärer, men också missionärerna själva, som har sparat och sedan lämnat missionärernas personliga handlingar till Svenska kyrkans arkiv. Det kan till exempel vara brev, fotografier, dagböcker, manuskript till föredrag och predikningar.

Listorna nedan visar vilka personarkiv som det finns förteckningar över. Du ser också vilka andra personarkiv som finns i Svenska kyrkans arkiv i Uppsala, men som ännu inte har förteckningar.

Omfattningen av dessa arkiv varierar. Ofta består ett arkiv bara någon enstaka arkivbox, medan andra omfattar flera hyllmeter. Missionärsarkiven dominerar, men det finns även arkiv efter några ärkebiskopar, sjömanspräster och förkämpar för kvinnors plats inom kyrkan.

Arkiverat material

De flesta av våra arkiv är ordnade och förtecknade. Andra arkiv finns tillgängliga, men de finns inte ordnade och förtecknade.

Om du vill besöka Svenska kyrkans arkiv i Uppsala kan du först skaffa dig en bild av vad som finns och sedan be arkivarierna ta fram materialet inför ditt besök.

Personarkiv

Det finns 136 personarkiv. Av dem är 104 förtecknade och visas i listan. De arkiv som saknar föteckning är

• Olof Björklunds samling – informationschef Lutherhjälpen
  • Svea Erikssons samling – missionär Zimbabwe
  • Sven Erikssons samling – missionär Sydafrika
  • Stig Falcks samling – missionär Sydafrika
  • Birger Forells personarkiv ingår i Svenska Victoriaförsamlingen i Berlin
  • Anna Fröbergs samling – missionsvän?
  • Tore Furbergs samling – missionsdirektor, biskop (ej förtecknad)
  • Tord Harlins samling – biskop (ej förtecknad)
  • Heribert Janssons personarkiv ingår i Svenska Victoriaförsamlingen i Berlin
  • Astrid Jonassons samling – missionär Tanzania, Malaysia och Indien
  • Elisabeth Lindqvists samling – oklar koppling till den nationella nivån
  • Anna Lindskogs samling – missionsvän
  • Kurt och Mona Löfgrens samling – missionärer Tanzania
  • Josef Othenius samling – Missionär Zimbabwe och Sydafrika
  • Gunnar Redells samling – ledamot av missionsstyrelsen, läkare, ev. utsänd till Rhodesia/Zimbabwe
  • Oscar Rinells samling – missionär Kina
  • Harald Sahlin
  • Margit Sahlin
  • Olof Sendels samling – missionär Indien och Tanzania
  • Sven Siléns samling – oklar koppling till den nationella nivån
  • Gunnar Sjöholms samling – missionär Kina
  • Wilhelm Skölds samling – missionär Zimbabwe
  • Willy Stenfelts samling – missionär Kina
  • Alida Svenssons samling – missionär Sydafrika
  • Maria Säfwenbergs samling – missionär Indien
  • Astrid Thunblads samling – missionär Indien
  • Lisa Thönells samling – missionär Zimbabwe
  • Bror Tilanders samling – missionär Indien
  • Birgitta Wemans samling – domkyrkoorganisthustru
  • Henry Wemans samling – domkyrkoorganist
  • Sverker Ågrens samling – missionär Tanzania.

Kontakta arkivet

Postadress: Kyrkokansliet, 751 70 Uppsala
Besöksadress: Sysslomansgatan 31
E-post: kyrkokansliets.arkiv@svenskakyrkan.se

Öppettider

Måndag-fredag kl 9-12.

Styrelser, nämnder, kyrkomötet och ombudsmötet – arkiverat material

Svenska kyrkan hade inte en sammanhållen nationell nivå före början av 1900-talet. Ta del av historiken i korta drag och läs om hur den nationella nivån växte fram. Se också vilka dokument som finns tillgängliga i arkivet.

Verksamheter utomlands – arkiverat material

Under 1800-talet utvecklades Svenska kyrkans intresse för mission, diakoni och hjälpverksamhet i utlandet. Ta del av dokumentationen som finns samlad i Svenska kyrkans arkiv.

Fristående kyrkliga organisationer och kyrkliga bolag – arkiverat material

Gräsrotsorganisationer, fristående missionsorganisationer, stiftelser och teologiska institut, samt kyrkliga bolag har under årens gång agerat på ett nationellt plan i Svenska kyrkan.

Ärkebiskopar och biskopsmötet – arkiverat material

Gunnar Hultgren var ärkebiskop i Svenska kyrkan under åren 1958–1967. Under hans ledning fick ärkebiskopskansliet en ny och tydlig organisation. Dessförinnan hade ärkebiskoparnas verksamhet varit tämligen oreglerad.

Nationell nivås filmsamling – arkiverat material

Sedan 1930-talet har Svenska kyrkan producerat filmer. Filmerna har digitaliserats och finns tillgängliga för den som vill se.