Foto: Johanan Celine Valeriano/LVF

LVF:s generalförsamling avslutad: "Särskilt viktigt att komma samman i en väldigt polariserad tid"

Nyhet Publicerad Ändrad

Idag avslutades Lutherska världsförbundets (LVF) trettonde generalförsamling. Uppemot 1000 deltagare från hela världen har samlats under sju intensiva dagar för gemensam bön, gudstjänstfirande, samtal och beslut om framtidsinriktning. Här är några av slutsatserna och resultaten från veckan.

Resolutioner som stakar ut vägen framåt

Vid varje generalförsamling antar LVF ett antal resolutioner som får bäring för LVF:s strategiska inriktning under nästkommande period.

- Det har varit särskilt viktigt att komma samman i en väldigt polariserad tid, säger Emilie Weiderud, en av Svenska kyrkans delegater och policyrådgivare inom sexuella och reproduktiva rättigheter.

- Detta är ännu viktigare idag utifrån den push-back som sker mot mänskliga rättigheter i världen, ofta med religiösa förtecken. Kring exempelvis genusrättvisa är vi glada att det förslag till resolution som Svenska kyrkan lade till kommittén röstades igenom. Det innebär att LVF nu har ett uppdrag att stärka sina metoder för att genomföra samtal i utmanande frågor där medlemskyrkor kan tycka olika.

Emilie Weiderud, delegat och policyrådgivare SRHR. Foto: Mikael Stjernberg

Den så kallade Emmaus-processen, en dialogprocess kring sexualitet som avslutades för 10 år sen, lyftes som en metod att återbesöka. En viktig fråga handlar om kvinnors rätt utbildning, där LVF har en stärkande funktion och möjlighet att påverka nya generationer teologiska ledare.

Svenska kyrkan har också varit drivande för en resolution om klimaträttvisa, där LVF åtagit sig att verka mot nollutsläpp 2030 vilket kommer att bli utmanande, eftersom omställningen är beroende av omvärlden, men visar på att viljan finns där.

Fred och försoning en central fråga

I ljuset av den geografiska närheten till den ukrainska gränsen har samtal om fred och försoning haft en central plats. Det förstärktes av ett gemensamt besök till Förintelselägret Auschwitz-Birkenau. Detta speglas i det övergripande budskap (Assembly Message) som generalförsamlingen gemensamt har formulerat. Budskapet nämner även exempelvis klimatnödläget och vikten av interreligiös dialog.

Generalförsamlingen beslutade också att sätta igång en studieprocess om fred i tider av hot och. krig. Därtill gjordes ett offentligt uttalande mot kriget i Ukraina, vilket visar på LVF:s vilja att vara en aktör i det offentliga samtalet. Svenska kyrkan har även lyft urfolks rättigheter och bidragit till en resolution som antogs kring att LVF:s medlemskyrkor ska se över försoningsprocesser i sina egna kontexter, där lärdomar från de nordiska kyrkorna kan delas.

Assembly message, resolutioner och uttalanden kommer att publiceras på LVF:s hemsida under onsdagen.