En samisk flagga och en Svenska kyrkan-flagga vajar i vinden.
Foto: Ikon

Rennäringens förutsättningar i centrum under rundabordssamtal

Nyhet Publicerad

Den 13 mars samlade Skogsutredningen ett antal talespersoner från samiska organisationer för att diskutera rennäringen och Svenska kyrkans skogsbruk. Det var det tredje rundabordssamtalet i ordningen för Skogsutredningen.

På mötet diskuterades vilken konkret hänsyn kyrkans skogsbruk behöver ta till rennäringens behov och förutsättningar. Ämnen som togs upp var bland annat:

• samers relation till traditionella marker, värderingar och synen på marker

• skogscertifiering

• konkreta åtgärder inom skogsbruket som påverkar och underlättar för renskötseln

• behovet av ökad kunskap om renskötsel, och insatser för att skydda och främja lavrika marker.

Samtalet behandlade även samebyarnas möjligheter att påverka de åtgärder som görs inom kyrkans skogsbruk samt implementering av urfolksrättens principer kopplade till delaktighet vid beslutsfattande.

– Det är viktigt att utredningen får ta del av de erfarenheter som finns kring Svenska kyrkans skogsbruk i relation till rennäringen. Det är en utmaning att omsätta kyrkans ursäkt i praktisk handling inom skogsbruket. Inflytandefrågorna är helt centrala i detta arbete. För Svenska kyrkans del är det en trovärdighetsfråga att faktiskt leverera inom ursäktsarbetet. Ett steg i detta är att de nordligaste stiften nu valt att FSC-certifiera sig, säger utredare Göran Enander.

Erik Oscar Oscarsson, ordförande i Samiska rådet i Svenska kyrkan:

– Den framtida skötsel av kyrkans skogar är av största vikt. Att det måste utföras med stor hänsyn till de pågående klimatförändringarna och den andliga hållbarheten diskuterades under mötet. Båda dessa aspekter omfattar hela det samiska folket, renskötseln och samer utanför den. Utredningen behöver ta ett helhetsgrepp för en förändrad skogsskötsel inom kyrkans skogar som tar hänsyn till samernas traditionella liv och till lokala förhållanden. Svenska kyrkans uppgift är här att gå före och vara ett föredöme för andra skogsägare.

I samtalet deltog:

• Samiska rådet i Svenska kyrkan

• Ungdomsförbundet Sáminuorra

• Svenska Samernas Riksförbund

• Renägarförbundet

• Sametinget samt företrädare för egendomsförvaltningarna i Västerås, Luleå och Härnösands stift.

Om Svenska kyrkans ursäkt till det samiska folket

Till Svenska kyrkans ursäkt till det samiska folket har åtta åtaganden knutits. Tre av åtagandena har särskild betydelse för kyrkans förvaltning av marker:

• Öka kunskapen och medvetenheten om kyrkans historiska relationer och övergrepp mot samerna och konsekvenserna av detta.

• Öka kunskapen om och respekten för urfolksrättens principer inom Svenska kyrkan och i samhället.

• Öka samers inflytande och delaktighet i Svenska kyrkan.

Mer om åtagandena: Svenska kyrkans ursäkt till det samiska folket - Svenska kyrkan

Enligt direktiven ska Skogsutredningen bidra till genomförandet av kyrkans ursäkt. Kyrkans skogsbruk och markanvändning är en av de frågor som diskuterats under längre tid inom ramen för kyrkans försoningsprocess med samerna. Arbetet pågår i stiften med att implementera handlingsplanen för ursäktsarbetet. Länk: Handlingsplan – Åtaganden kopplade till Svenska kyrkans ursäkt till det samiska folket 2022–2031