Porträttbild på ärkebiskop Antje Jackelén.

Ärkebiskopens uttalande angående att sammankomster får ha högst 50 deltagare

Med anledning av regeringens nya restriktioner som förbjuder sammankomster med fler än 50 deltagare, har ärkebiskop Antje Jackelén skrivit ett uttalande om Svenska kyrkans hållning och roll i den nuvarande situationen.

Dagens beslut om förbud för allmänna sammankomster med fler än 50 personer får konsekvenser för gudstjänster och annan verksamhet i Svenska kyrkan. Här följer några grundtankar som biskopsmötet sedan tidigare har enats om som vägledning för de beslut som behöver tas lokalt.

Vi ställer om verksamheter

Vår grundhållning är att vi ställer om snarare än att vi ställer in. Vi följer de rekommendationer och bestämmelser som ges. Det innebär att vissa verksamheter ändå har fått ställas in och fler kan komma att behöva läggas ner temporärt. Andra verksamheter fortsätter däremot i förändrad form: inomhusaktiviteter förläggs utomhus, möten och andakter blir digitala, grupper träffas i mindre enheter och så vidare.

Stat, kommuner och civilsamhället hjälps åt

I det diakonala arbetet blir riskgruppernas behov viktiga. Den 25 mars träffades en överenskommelse mellan MSB, Sveriges kommuner och regioner, Svenska kyrkan, Riksidrottsförbundet, Röda korset, Rädda barnen och Sveriges stadsmissioner om att i samarbete med kommuner säkerställa att personer som är i behov av stöd ska få hjälp genom volontärer. Stat, kommuner och civilsamhället hjälps åt.

Våra kyrkorum är heliga miljöer som har stor betydelse. De ska så långt möjligt hållas öppna, trygga och tillgängliga.

Kyrkklockorna, bönen och evangeliets röst tystnar inte

Gudstjänstlivet fortsätter. Vi följer givetvis gällande restriktioner och anpassar därefter lokalt, men vi stänger inte. Biskoparna har gett pastorala råd i sina stift bland annat gällande nattvardsfirande och kyrkliga handlingar. Även om vi skulle få restriktioner som inte tillåter mer än två personer att samlas ska gudstjänstliv pågå i våra kyrkor. Människor ska kunna veta att kyrkklockorna, bönen för bygden och evangeliets röst inte tystnar under kris. Prästerna behöver själva hämta kraft i gudstjänstfirandet för att kunna utföra sitt uppdrag i denna speciella tid.

På många håll kommer restriktionerna att vara särskilt kännbara vid påskens gudstjänster. Samtidigt får vår väg till Getsemane, Golgota och den öppna graven just i år ett speciellt djup. Vi dras in i lidandet och kommer att förkunna livets seger över döden även under pågående coronakris.

Stort behov av jourhavande präst

Vi ser att behovet av själavård ökar. Det behövs ytterligare förstärkning för Jourhavande präst på 112 och chatten.

Alla kristna är kallade att vara bärare av hopp, en röst i förbön och en (åtminstone symbolisk) hand att hålla i. I allt som händer får vi veta att Gud ser med barmhärtighet både på vår svaghet och på vår styrka.

Må livets Gud vars kärlek omsluter oss i liv och död välsigna och bevara oss alla.

Ärkebiskop Antje Jackelén

Leende kvinna med kaffekopp i handen står i sin trädgård och pratar med granne på andra sidan häcken.

Covid-19

Covid-19 sprids fortfarande i samhället men räknas inte längre som en samhällsfarlig sjukdom.