En hand håller upp en fredsduva i papper.

Nu samlas vi för fred

Ärkebiskop Martin Modéus bjuder in till en nationell fredsgudstjänst torsdagen 23 november klockan 19 – i Uppsala domkyrka och här på webben. Bland de medverkande är talman Andreas Norlén och Uppsala katedralsångare. Varmt välkommen!

Välkommen till den livesända gudstjänsten

Se gudstjänsten här på sidan på torsdag 23 november kl 19. Om ljudet inte hörs, kontrollera att ljudet i bilden är på. Om sändningen inte startar automatiskt, ladda om sidan och starta sändningen.

Därför samlas vi för fred

Kriget mellan Israel och Hamas är ännu en tung påminnelse om de många våldsamma konflikter som pågår runt om i världen. Vi ser även hur våld drabbar människor i Sverige, både i det pågående gängvåldet och genom hatbrott mot människor av olika religiös tillhörighet.

– Det är viktigt att vi inte sitter ensamma med vår sorg över världsläget, utan att vi tillsammans sluter upp i bön om fred. Vi behöver varandra för att vårda hoppet. Genom att mötas och be tillsammans händer något, säger ärkebiskop Martin Modéus.

Franciskus fredsbön

O Herre, gör mig till ett redskap för din frid.
Där hat finns, låt mig få föra dit kärlek.
Där ondska finns, låt mig få komma med förståelse.
Där oenighet finns, låt mig få komma med enighet.
Där tvivel finns, låt mig få komma med tro.
Där osanning finns, låt mig få komma med sanning.
Där förtvivlan finns, låt mig få komma med hoppet.
Där sorg finns, låt mig få komma med glädjen.
Där mörker finns, låt mig få komma med ljuset.
O gudomlige Mästare,
låt mig sträva inte så mycket efter att bli tröstad, som att trösta,
inte så mycket efter att bli förstådd, som att förstå,
inte så mycket efter att bli älskad, som att älska.

Program för gudstjänsten

Tid: Torsdagen 23 november klockan 19.
Plats: Uppsala domkyrka, Domkyrkoplan i Uppsala och live här på webben.

Gudstjänsten är öppen för alla. Varmt välkommen!

I gudstjänsten medverkar:

• Ärkebiskop Martin Modéus leder gudstjänsten.

• Generalsekreterare Sofia Camnerin, Sveriges kristna råd, predikar.

• Talman Andreas Norlén håller ett tal.

• Matilda Helg, domprost

• Sam Douhan, kaplan

• Uppsala Katedralsångare

• Ulric Andersson, dirigent

• Pontus Leitz, organist

Till gudstjänsten inbjuds även företrädare från andra trossamfund, liksom olika företrädare från civilsamhället.

Gudstjänsten firas tillsammans med Sveriges kristna råd.

Under gudstjänsten finns även möjlighet att ge ett bidrag till Act Svenska kyrkan som via partners är på plats i både Gaza och i Israel.

Läs om Svenska kyrkans arbete för fred

En mur med taggtråd. En fågel flyger över mörkblå himmel i bakgrunden.

Israel och Palestina

Svenska kyrkan arbetar för dialog mellan kristna, judar och muslimer. Vi arbetar för en rättvis fred mellan Israel och Palestina och ger katastrofhjälp och stöd till yrkesutbildning och hälso- och sjukvård.

Kvinna pussar sitt barn på kinden.

Act Svenska kyrkan ger stöd i Ukraina

Act Svenska kyrkan arbetar tillsammans med lokala partner över hela Ukraina, för att nå de mest sårbara grupperna, och stödjer insatser så som mat, mediciner, hygienkit och skyddsboenden.

Ljus från Uppsala domkyrka
Varmt välkommen till domkyrkan om du befinner dig i Uppsalas närhet. Annars kan du delta via livesändningen ovan. Foto: Mikael Stjernberg