En vuxen håller ett barns hand i sin.
Foto: Magnus Aronsson/Ikon

Nytt förslag riskerar förstärka skuggsamhället

Det menar Svenska kyrkan i en remiss till en statlig utredning. Utredningen föreslår att preskriptionstiden för ett asylbeslut ska tas bort för den som är kvar i Sverige. Det innebär att om en person stannar kvar i Sverige efter ett avslagsbeslut finns ingen möjlighet att få en fullständig asylprövning.

– Människor med avslagsbeslut som vi möter i vår verksamhet berättar att det finns en större rädsla för att återvända än att leva utan tillstånd i det så kallade skuggsamhället, säger Anna Karlgren, senior policyrådgivare på kyrkokansliet.

I dagsläget är ett asylbeslut om av- eller utvisning giltigt i fyra år. Den så kallade preskriptionstiden på fyra år startar när beslutet vinner laga kraft, det vill säga när ett beslut inte längre kan överklagas. I det nya förslaget föreslås att preskriptionstiden ska ändras till fem år och att tiden börjar löpa först när personen lämnar landet i enlighet med beslutet.

Denna ändring antar utredningen leda till att fler lämnar Sverige efter ett beslut om av- eller utvisning. Svenska kyrkan menar dock att utredaren inte presenterar evidens för detta i utredningen.

Svenska Röda korset och Delegationen för migrationsstudier har även lyft i rapporter att en individs beslut att återvända formas av en lång rad faktorer som vägs mot varandra. Svenska kyrkan tror därför att människor kommer stanna kvar i landet även om reglerna ändras och att risken är att skuggsamhället förstärks.

Behov av ökad rättssäkerhet i processen om verkställighetshinder

De människor som av olika anledning inte kan eller vågar återvända är därmed hänvisade till den ventil som kallas verkställighetshinder.

Det kan till exempel handla om att individens hemland inte tar emot hen eller att skyddsskäl uppstått efter ett utvisningsbeslut. Det kan handla om att en individ riskerar förföljelse på grund av hen konverterat eller om situationen i hemlandet förändrats så att ett skyddsbehov uppkommit.

Svenska kyrkan uppmanar därför regeringen att se över det kapitel i utlänningslagen som handlar om verkställighetshinder.

– Vi bedömer att fler personer kommer anmäla verkställighetshinder till Migrationsverket om preskriptionsreglerna ändras därför är det viktigt att stärka rättssäkerheten i denna process, säger Anna Karlgren.

Möjligheten att lämna in synpunkter till justitiedepartementet på delbetänkandet finns till och med den 16 april.

Mer om remissen

Svenska kyrkan skriver i ett yttrande över delbetänkandet Preskription av avlägsnandebeslut och vissa frågor om återreseförbud (SOU 2024:10) att förslagen gällande preskription riskerar att förstärka skuggsamhället i Sverige.