Om väskförbudet och Svenska kyrkan

Polisens beslut att införa ett väskförbud på större evenemang i Sverige omfattar i dagsläget inte gudstjänster och konserter i kyrkan.

Det är ändå viktigt att Svenska kyrkan, på grund av den ökade terrorhotnivån i samhället, bidrar till att skapa trygga förhållanden vid de tillfällen många människor samlas.

Förutsättningarna för detta kan se olika ut i olika delar i landet. Följ därför informationen från den lokala församlingen.

Vid gudstjänster, konserter och andra tillfällen är det viktigt att vi fortsätter att vara öppna och hälsar varandra välkomna och samtidigt fortsätter att vara vaksamma och uppmärksamma på saker som avviker från det normala. Den som ser något som avviker kan till exempel uppmärksamma en kyrkvärd på det.

Vi kan dessutom alla tänka på att undvika att ta med väskor till kyrkan som inte är nödvändiga.