Till innehållet Till undermeny
En korg fylld med röda äpplen.

Ryssby-Åby pastorat

Välkommen till församlingarna Ryssby och Åby. Våra kyrkor och församlingshem ligger i Rockneby och Läckeby, norr om Kalmar.

Församlingsliv

Fira gudstjänst

Varje söndag i september firas gudstjänster på olika platser i Ryssby och Åby församlingar.

Svenska kyrkan i utlandet

Svenska kyrkan finns också i utlandet med 26 församlingar, flera verksamhetsplatser och mobila präster. Svenska kyrkan finns för dig som bor, är turist, student, au-pair, arbetar eller av annan anledning vistas utomlands.

Bibelutdelning till barn 2-12 år

29 september och 6 oktober kan alla barn hämta en alldeles egen Bibel i någon av våra familjegudstjänster.

Kyrkhäng

Aktivitetsdagar för barn i åldrarna 6-12 år, varje vecka i Rockneby och Läckeby.

Konfirmand 24-25: Tro, hopp & konfa!

Vem är jag? Vad är meningen med mitt liv? Varför finns jag? Finns Gud? Funkar bön? Vad är kärlek? Vad händer efter döden?

Sjung i kör!

Gillar du att sjunga? Här hittar du våra körer och sånggrupper för alla åldrar.

Åby kyrka 250 år 1774-2024

Här finns programmet för hela jubileumsåret.

Pastoratsfrukost hösten -24

Håkan Cansund berättar om Hela Människan i Nybro.

Åbyträffen

Gemenskap, kultur och verksamhet för att hjälpa medmänniskor både när och fjärran.

Kyrkans lunch

Kyrkans lunch på Äringen är tillbaka

Torsdagsträffen

Gemenskap & mat i Mariagården i Rockneby, första torsdagen i månaden.

Andakter på Träffpunkter och äldreboenden

Vi träffas regelbundet till andakter på de boende och Träffpunkter som finns i området.

Turlista Kyrkskjuts Ryssby församling

Turlista från och med 7 april 2024

Den helige Mikaels dag

Den helige Mikaels dag har firats ända sedan 400-talet. En av bibeltexterna berättar om ärkeängeln Mikael, som bekämpar ondskan genom att slåss mot en drake.

Kyrkoårets bibeltexter

Läs bibeltexterna för de olika helgdagarna under kyrkoåret.

Kyrkoåret

Kyrkoåret är kyrkans egen kalender. Olika bibeltexter är kopplade till de olika veckorna i kalendern. Den första dagen i kyrkoåret är söndagen den första advent.

Kyrkornas öppettider

Våra kyrkor i Rockneby och Läckeby är ofta öppna, välkomna!

Vill du bli medlem?

Det är enkelt. Följ bara den här länken.