Mariastaty och altartavla i Mariakyrkan.
Foto: Anna Söderquist

Ystad-Sövestads församling

Ystad-Sövestads församling ligger i Ystads kommun. Här förenas staden och landsbygden i en livaktig kristen gemenskap.

Mariakyrkan är öppen varje dag

Välkommen in mellan klockan 10 och 18 varje dag för att tända ljus, be en bön, eller bara sitta ner en stund.

Livets Gud
Se vår oro
Vi ber för människorna i Ukraina
För alla som har makt att stoppa krig och förstörelse
För det Europa som är vårt hem
Du som alltid varit tillflykt i oro, nöd och krig
Förbarma dig över din värld – också denna dag
Antje Jackelén, ärkebiskop emerita

Håll koll på vad som händer hos oss.

Rosafärgade lupiner.

Musik i sommartid 2024

Hela sommaren kan du njuta av ljuv musik i Mariakyrkan och i Bromma kyrka.

Välkommen till Sommarkyrkan!

Förutom mässor, gudstjänster och musik i massor, bjuder kyrkan på en hel del annat nu under sommaren från och med den 1 juli, till och med den 9 augusti.

Röd kaffekopp.

Fika i gemenskap

Nu är det dags för fika vid Birgittakapellet på Gamla kyrkogården och vid kyrkstugan i Sövestad.

Birgittakapellet är öppet för besök

Birgittakapellet på Gamla kyrkogården är nu öppet helgfria vardagar klockan 8–15 fram till och med den 20 september för dig som vill besöka det. Välkommen!

Vitkalkad kyrka i skymningsljus.

Besök en sommaröppen kyrka

Välkommen till Blekinges och Skånes sommaröppna kyrkor. Många av kyrkorna har guidade visningar, utställningar, konserter och aktiviteter för barn. Ladda ner mobilappen Kyrkguiden så har du all information nära till hands.

Diakonemblem

Lediga jobb hos oss just nu

Vi söker ytterligare en diakon. Sista ansökningsdag den 30 juni.

Dags för konfirmation?

Anmälan är öppen från och med den 18 maj till och med den 30 juni 2024.

tillTro nr 2/2024

Nu är tillTro nummer 2/2024 här! Läs om konfirmation i olika åldrar, krönika, om kyrkorna som vårt gemensamma kulturarv och så kalendarium så klart.

Pilgrimsvandra eller sträck på benen

Upplev sommarkyrkan

Bra att veta om pilgrimspromenaderna

Från och med tisdagen den 7 maj så är det lite ändrade tider på pilgrimspromenaderna.

Vi lämnar Latinskolan redan klockan 10.30.
Kom gärna en kvart innan, så kan du få med dig fika som vi sedan mumsar i oss någon gång under promenaden.

Kläder efter väder och sköna skor rekommenderas!

Aktuellt från Ystad-Sövestads församling

Friluftsgudstjänst på midsommardagen

Publicerad:

Välkommen att fira friluftsgudstjänst vid Karlsfälts gård, Stora Herrestad den 22 juni klockan 13. Gudstjänsten är sammanlyst för kontraktet.

Stängt den 4 och 5 juni

Publicerad:

Tisdagen den 4 juni och onsdagen den 5 juni är expeditionen på Klostergården stängd för både besök och i telefon. Även expeditionen på kyrkogårdsförvaltningen på Kronoholmsvägen är helt stängd dessa dagar.

Världsstickardagen 8 juni

Publicerad:

Klockan 11–14 den 8 juni sitter deltagare från Kyrkans handarbetscafé vid Latinskolan och stickar. Titta gärna förbi och se vad som tar form!

Kristi himmelsfärdsdag med gökotta och friluftsgudstjänst

Publicerad:

Vi håller tummarna för vackert väder den 9 maj, för då är det dags att fira gökotta i Klosterträdgården och friluftsgudstjänst vid Kyrkstugan i Sövestad.

Birgittakapellet är öppet för besök

Publicerad:

Uppslagen förbönsbok dekorerad med blomsterbukett. I bakgrunden syns Sjukhuskyrkans symbol.

Sjukhuskyrkan

Sjukhuskyrkan är till för dig som är patient, anhörig eller anställd vid Lasarettet i Ystad. När du vill prata med någon, behöver någon som lyssnar eller delar din oro, när du önskar förbön eller vill fira nattvard, finns vår sjukhuspräst där för dig.

Att som dopbarn få känna på dopvattnet är en härlig känsla.

Dags för dop?

När ni vill döpa ert barn ringer ni vår expedition och bokar tid för dop och dopsamtal med en präst.

Vigsel i Ystad

Går ni i bröllopstankar? Vare sig ni funderar på vigsel eller kanske att få ert äktenskap välsignat, kontakta oss så berättar vi mer!

Vid begravningen strör prästen mull över kistan.

Begravning

Bokningar av begravningar görs lättast genom att anlita en begravningsbyrå. Har du övriga frågor kring begravning går det bra att ringa till vår expedition på 0411-692 00.

Någon att prata med

Ibland behöver man någon att prata med. I Svenska kyrkan Ystad-Sövestads församling finns möjlighet att få samtala med präst eller diakon, enskilt eller i grupp.

En man med stor ryggsäck går mellan kyrkbänkarna i Uppsala domkyrka.

Bli medlem

Du kan bli medlem i Svenska kyrkan oavsett om du har varit medlem tidigare eller inte. När man vill bli medlem i Svenska kyrkan är det framförallt sin församling som man blir medlem i. Här finns alltid en plats för dig.

En kvinna står utomhus och spelar gitarr för en grupp barn.

Anledningar att vara medlem

De flesta kommer ibland i kontakt med Svenska kyrkan. Det kan vara när livet känns som bräckligast eller absolut bäst. Oavsett när ska mötet med kyrkan stärka och ge hopp. Du som medlem gör det möjligt!

Garn.

Skicka och sticka – ett värmande koncept

Gillar du att sticka? Vill du hjälpa någon annan? Då är "Skicka och sticka" rätt för dig. Vi står för garnet, du står för tillverkningen. Tillsammans värmer vi varandra.

Molly-filmer

Molly är vår frågvisa och nyfikna docka som både i gudstjänster och på film ger oss sina tolkningar på tillvaron.