Foto: Jeffrey/WCC

Den barmhärtige samariern

Nyhet Publicerad Ändrad

Fredagens undertema på generalförsamlingen var Europa. Utifrån Lukasevangeliets berättelse om den barmhärtige samariern uppmärksammades särskilt kriget i Ukraina.

Dagen inleddes med bön och sång utomhus, som ärkebiskop Antje Jackelén var med och ledde. Det uppstår en unik atmosfär när troende från så många länder och kontexter kommer samman. Ett litet smakprov finns i videon nedan.

Kristi kärlek som räcker till alla

Förmiddagen fortsatte med en plenarsamling där deltagarna bland annat fick lyssna till ett anförande av Prof. Azza Karam, generalsekreterare för organisationen 'Religions for Peace'.

Karam ställde frågan  ”Kristi kärlek, var den endast menad för följare av den kristna tron? Om Kristi kärlek är för hela mänskligheten, vad skulle det betyda rent praktiskt för var och en av oss i detta rum?” och vädjade ”för jag är helt övertygad om att Kristi kärlek är menad även för mig som muslim. Och om du också tror det /.../ då ber jag dig beakta, att när vi arbetar tillsammans från olika trostraditioner och institutioner kan så mycket mer av Kristi kärlek spridas.”

Vittnesbörd från Ukraina

Ett panelsamtal modererat av ärkebiskop emeritus Anders Wejryd fokuserade på situationen i Ukraina. Till scenen välkomnades ärkebiskop Yevstratiy av Tjernihiv, från norra Ukraina, och Professor Dr Sergii Bortnyk. De delade sina perspektiv om situationen i ett land slaget i spillror av det pågående kriget.

”I över tre decennier har det ryska imperiet och Sovjetunionen försökt radera det unika ukrainska folket, men vi har framgångsrikt kämpat för vår frihet, för vår självständiga framtid” sa ärkebiskop Yevstratiy. Han tackade också för inbjudan och berättade att ortodoxa kyrkan i Ukraina ansökt om eget medlemskap i Kyrkornas världsråd.

Även Dr Jørgen Skov Sørensen, generalsekretare för Europeiska kyrkokonferensen (KEK) talade och belyste hur situationen i Ukraina är ett hot inte bara mot Europa utan även mot hea världen. Rev. Dr Dagmar Pruin, chef för Brot für die Welt, berättade om de katastrofala humanitära följer kriget i Ukraina fört med sig. ”Massförstörelse, tvångsförflyttningar, tortyr och våldsam död har blivit verklighet för miljoner människor”.

Se hela mötet här (eng.)

Klimatdemonstration

Under fredagen genomfördes även #FridaysForFuture klimatdemonstration arrangerad av ungdomar från generalförsamlingen ekumeniska ungdomsmöte. Klimatgruppen, som består av 25 personer från olika delar av världen, har träffats dagligen under sin tid i Karlsruhe. Tillsammans har de delat berättelser om hur klimatförändringarna påverkar dem i sina respektive länder.

”Det känns väldigt viktigt för mig att öka medvetenheten om klimatförändringarn. Jag ser effekterna av dem i mitt land” berättade Sumin Tamang, från Nepal. Tamang beskriver hur  många människor i Nepal livnär sig på jordbruk, men att torka lett till vattenbrist och sämre skördar. ”Det har en enorm ekonomisk påverkan” sade han.