Foto: Albin Hillert/KEK

Europeiska kyrkokonferensens generalförsamling avslutad

Nyhet Publicerad

Igår avslutades Europeiska kyrkokonferensens generalförsamling i Tallinn. Under intensiva dagar har medlemskyrkornas delegater diskuterat utmaningar som Europa och kyrkorna står inför, arbetat fram en strategi för kommande år och valt en ny styrelse. Karin Sarja, chef på Avdelningen för kyrkoliv, kyrkokansliet, var en av dem som valdes in i styrelsen.

Kriget i Ukraina var särskilt i fokus under dagarna, vilket speglades i både keynote-anförande av Sviatlana Tsikhanouskaya – ledaren för belarusiska oppositionen i exil – och panelsamtal med representanter för kyrkor och andra organisationer i Ukraina. Det gav insikter i det svåra läget liksom möjligheter och utmaningar i arbetet för fred. Kyrkornas roll både nu och i framtiden belystes. Under avslutningsdagen släpptes tre starka budskap i centrala frågor för konferensen, varav ett handlar om just Ukraina:

“KEK uppmanar kyrkor, regeringar och civilsamhället att stödja Ukrainas motstånd till Rysslands aggression. Vägen till en framtida fred kommer inte att vara lätt. Kyrkor, särskilt de som nu är delade enligt politiska eller regionala lojaliteter, bidrar till konflikten och lidande. De måste eftersträva att vara fredsmäklare, agenter för rättvisa och sanning, förespråkare för ansvarsutkrävande och mänskliga rättigheter."

De två övriga budskapen rör klimatförändringarna och eko-krisen samt migration och tvångsförflyttningar. De sistnämnda aktualiserades särskilt i ljuset av den fruktansvärda drunkningsolycka som inträffade utanför Grekland medan generalförsamlingen pågick, vilket föranledde en inbjudan till bön för detta den 25 juni. Ta del av samtliga uttalanden här.

Som övriga huvudtalare hördes Hartmut Rosa – tysk sociolog, Rowan Williams – förra ärkebiskopen av Canterbury och Ekumeniska patriarken Bartolomeos av Konstantinopel, som alla belyste olika aspekter av kyrkornas roll i nuet. Samtliga anföranden finns att ta del av på KEK:s YouTube-kanal.

Under generalförsamlingen arbetades det även fram en strategi för organisationens arbete under de kommande fem åren. Verksamheten kommer att fokusera på att vara kyrkornas röst i olika frågor gentemot europeiska institutioner. Arbetet ska vara underbyggt med teologisk reflektion om kyrkans roll i det offentliga rummet, som går i linje med temat för Svenska kyrkans kyrkomöte 2024. En huvudfråga i arbetet är just nu situationen i Ukraina där KEK kommer att arbeta inom ramen för sitt dokument Pathways to Peace

Till ny president valde generalförsamlingen ärkebiskop Nikitas av Thyateira och Storbritannien, grekisk-ortodoxa kyrkan. Styrelsen består av 20 medlemmar som möts två gånger om året för att överse implementeringen av generalförsamlingens beslut. Förutom Karin Sarja valdes även Tova Mårtensson, ungdomsdelegat från Svenska kyrkan, in som ersättare.