Välkommen till Visby stift

Detta är stiftet med 92 medeltida kyrkor, 39 församlingar och 10 pastorat, allt på Gotland, en liten ö i Östersjön. Visby stift är också Svenska kyrkan i utlandet som finns på drygt 40 platser runt om i vår värld.

Han får arbetet som stiftsdirektor i Visby stift

Nu är det klart vem som får uppdraget som ny stiftsdirektor för Visby stift. Den 30 september tillträder Patrik Ågren tjänsten.

Stiftsdagen 2024 - Lägg ut på djupet

Kö till domkyrkan Foto: Mattias Wahlgren

Välkommen till seminarier under Stiftsdagen den 28 september!

Stiftsdagen inleder och avslutar vi tillsammans i Visby Sankta Maria domkyrka. Du har även möjlighet att delta i två seminarier under dagen. Det finns 13 olika seminarier att välja på. En dag för alla i Visby stift som bor på Gotland. Hela programmet och digital anmälan finns på Sensus hemsida, här. Från och med den 12 augusti kan du anmäla dig per telefon till 0498 - 40 49 00. Sista dag för anmälan är den 4 september.

Visby stift köper Gotlands Sjukhem

Stiftelsen Gotlands Sjukhem som är Gotlands äldsta äldreboende, grundat 1869 av prinsessan Eugénie, och Visby stift är överens om att verksamheten överlåts till Visby stift. Överlåtelsen sker genom förvärv av fastighet och verksamhet.

Sankt Olofsleden förnyas

Sommaren 2024 genomför vi ett arbete med att binda ihop leden hela vägen från Visby domkyrka till Sankt Olofsholm, uppdatera markavtal, och komplettera märkning. Leden kommer att märkas med både Sankt Olofs-märke samt orange märkning för vandringsled. Under hösten kommer även nya skyltar att placeras ut längs leden. Till arbetet har vi fått anslag från Tillväxtverket, och vi samarbetar med övriga vandringsleder genom regionens projekt.

Skapelsetid 2024

Välkommen att delta i Skapelsetid! I år med hållbar, god och lokalt odlad mat. Anmäl dig redan nu till kurser i Klimatsmart matlagning och mellanmål samt boka workshop till er församling. Sista anmälningsdag 31 maj . Läs mer om det som händer under Skapelsetid.

Tofta kyrka exteriört inklädd med byggställningar

Nu är det klart: Så blir stödet för bevarandet av kyrkligt kulturarv i Visby stift

Tilldelningen av Kyrkoantikvarisk ersättning (KAE) har skiftat över åren men aldrig har vi behövt ge avslag till en så stor andel av ansökningarna som i år. Stiftsantikvarie Rebecka Svensson uttrycker sin oro: ”Vi skulle behövt ytterligare 14 007 000 kronor vilket ganska exakt motsvarar hela Visby stifts årliga tilldelning av KAE”.

En vuxen och ett barn står vid strandkanten och tittar ut över vattnet.

Kristen tro

Vill du veta mer om kristen tro? Här kan du läsa om vad Svenska kyrkan står för. Du kan också få näring till dina egna tankar om kristen tro.

En person hjälper ett barn att tända ett ljus.

Få hjälp och stöd

Välkommen att kontakta Svenska kyrkan när du behöver någon att prata med. I Svenska kyrkan finns utbildad personal som lyssnar och ger stöd och råd vid allt från sorg till relationsproblem.

Bebis leker med bubblor på aktivitet i kyrkan för föräldrar och barn.

Medlemskap

I Svenska kyrkan finns det plats för dig som tror – eller tvivlar. För dig som längtar efter rättvisa och en bättre värld, som vill sjunga i kör, som värnar våra kyrkobyggnader och kulturarvet och för dig som vill ha gemenskap.

Be en bön. Låt hoppet växa.

Till bönewebben

Nya bostäder på landsbygden genom unikt samarbete

Prästlönetillgångar i Visby Stift och GUBIS, Gotländska Utvecklingsbolag I Samverkan, går nu samman för att möjliggöra utvecklingen av nya bostäder på landsbygden. Ett avsiktsförklaringsavtal har tecknats med syftet att exploatera byggbar mark i skolorterna Stenkyrka och Kräklingbo.

Information om personuppgiftsincident

Det har kommit till Svenska kyrkans kännedom att någon hotar att 21 maj 2024 publicera information som stals i samband med cyberangreppet i november 2023.

En fyr lyser upp ett blått mörker.

Tankar inför helgen

"Den som ska ut och nattsegla måste ge sig av innan skymningen. När skymningen kommer, blir det för mörkt, och du kommer inte ens att komma ut ur din hemmahamn, ut till fyrarna.” Läs prästens tankar inför helgen på Svenska kyrkans bloggportal.

Pilgrimsvandra eller sträck på benen

Upplev sommarkyrkan