Biskopen i Karlstads stift

Biskopen är den högsta ledaren i Karlstads stift och har ett särskilt ansvar för präster och diakoner i Värmland och Dalsland. Biskopen leder också arbetet i stiftsstyrelsen och domkapitlet.

Foto: Øyvind Lund

Biskop Sören Dalevi

Sören Dalevi är den sextonde biskopen i Karlstads stift. Han är den högsta ledaren i stiftet och företräder Svenska kyrkan i Värmland och Dalsland. Som andlig ledare vill biskop Sören fokusera på vad som är viktigt för de som lever och vistas i området. Alla ska kunna mötas på lika villkor och leva som människa bland människor.

Biskopen skriver

Biskop Sören Dalevi skriver böcker, krönikor, tal, predikningar och mycket mer. Här hittar du en samling av biskopens verk. Och vill du inte läsa finns en del texter och tal inspelade. Här finns något för alla helt enkelt.

Kontakta biskop Sören Dalevi

Här hittar du kontaktuppgifter för församlingsbesök och andra förfrågningar. Presskontakter hanteras via stiftets pressrum.

Relaterat innehåll

Stiftsstyrelsen

Stiftsstyrelsen är stiftets beredande, verkställande och förvaltande organ. Stiftsstyrelsen ska leda och samordna stiftets förvaltning och uppmärksamt följa de frågor som kan inverka på stiftets ekonomiska förutsättningar.

Domkapitlet

I varje stift finns ett domkapitel. Domkapitlets uppgift är att utöva tillsyn över präster, diakoner, församlingar och pastorat.

Biskop står framför alltaret.

Vad gör en biskop?

För varje stift ska det finnas en biskop som företräder Svenska kyrkan och är den högsta ledaren i stiftet. Biskopen leder stiftet både andligt och administrativt.

Karlstads stifts historia

Karlstads stift är ett mångskiftande stift med en stark förankring i folket i Värmland och Dalsland.