Foto: Sofi Sandström

Kungsängen-Västra Ryds församling

Vem du än är och var du än befinner dig i livet så är du välkommen till församlingen. Församlingen ligger i Upplands-Bro kommun, en halvtimmes pendeltågsfärd från Stockholm. Centralorten är Kungsängen.

Expedition, bokning & kontakt

Välkommen! Här finns kontaktuppgifter till expedition, bokning och kyrkogårdsärenden med telefontider. Här hittar du också kontaktuppgifter till alla som arbetar i församlingen. Vi finns här för dig!

Någon att prata med

Vill du prata med någon? Vi finns här för dig! Att ha någon att prata med är ett mänskligt behov. Vem du än är och vad du än är i för livssituation är du alltid välkommen att höra av dig till kyrkan för att prata med präst eller diakon. Du behöver inte vara troende eller medlem i Svenska kyrkan. Vi nås för samtal via telefon, epost.

Livets högtider

Dop, konfirmation, bröllop, välsignelse och begravning. Livets milstolpar kan manifesteras i kyrkan. När vi välkomnar ett nytt barn. När vi ledsagar en ung människa in i vuxenlivet. När vi firar kärleken mellan två människor. Eller tar farväl av dem som stått oss nära i livet och överlämnar dem i Guds hand.

Aktuellt & på gång!

Välkommen till våra aktiviteter och mötesplatser! Här hittar du det som är på gång och församlingens annons som publiceras i gratis lokaltidningen Mitt i Upplands-Bro. Du kan också läsa annonsen som en pdf här på sidan. Nyast annons högst upp. Klicka för att öppna/ladda ner. Du kan också lyssna på annonserna, dvs. få annonsen uppläst. För detaljer om aktiviteter, se kalendern på startsidan.

Välkommen! Sommaren 2024 i Klockargården & Kungsängens kyrka

Klockargården öppen 10-12 tom 5 juli, öppnar igen den 26 augusti och då kl 9-15. Kungsängens kyrka öppen. Högmässa söndagar kl 11.00 i Kungsängens kyrka. Sångstund för barn & familj 0-5 år. Läs mer här...! Adressen är Kyrkvägen 35. Buss 559, hållplats Kyrkvägen.

Musik & Konserter sommar & höst 2024

Välkommen till konserter och musikgudstjänst i Kungsängens kyrka, kyrkvägen 35. Buss 559. Konserterna är gratis. Lämna gärna en gåva, som går oavkortat till församlingens sociala arbete- diakonin. Hjälp oss att hjälpa andra! Swish 123 121 98 23. Tack för din gåva!

Mötesplatser / Barn, Ungdom & Familj

Öppen förskola i Klockargården. Barnkörer. Höstlovskul. Julstök. Kyrkogårdsvandring. Ungdomshäng -för dig mellan 14-18 år och Svenska kyrkans Unga. Konfirmation. Vi hjälps åt och stannar hemma vid förkylningssymtom - även vid lindriga.

Mötesplatser / Vuxen

Café Klockargården. Klockargården. Second hand. Bibelstudium. Händiga händer. Ikonmålning med mässa. Körer. Leva-vidare-grupp. Ideellt engagemang. Internationellt arbete. Retreater för anhöriga. Konserter. Stöd-någon att prata med med mera.

Någon sänker en bebis ner i dopfunten medan prästen håller sin hand på barnets huvud.

Boka dop online

Här kan du boka dop via webben. Fyll i din bokning och klicka på skicka. Din bokning är preliminär tills dess du har fått en bekräftelse via mejl från oss. Det går också bra att ringa eller mejla oss vardagar, 08-581 614 60, telefontid måndag-fredag kl 10-12.

Kungsängens kyrka

Kungsängens kyrka ligger i hjärtat av Kungsängen. Kyrkan ligger i Upplands-Bro kommun på Kyrkvägen 35. Kyrkan är öppen måndag-onsdag 09-15, torsdag 09-19, fredag 09-15.

Västra Ryds kyrka

Västra Ryds kyrka ligger vackert bland åkrar och fält sedan 1200-talet. Det ligger i närheten av Livgardet. Här finns också Ikoncentrum. Kyrkan ligger i Upplands-Bro kommun på Gällöfstavägen 58. Buss 558.

Diakoni - kyrkans omsorg

Det innebär "tjänst" eller "att tjäna" och det är omsorg om medmänniskan i livets olika skeden. Här hittar du information om Samtal -någon att prata med. Leva-vidare-grupp, andakter på vård- och omsorgsboenden och födelsedagsfirande för äldre.

Samtal - prata med någon

Ibland kan vi behöva prata med någon. Välkommen att höra av dig till till oss diakoner.

Högmässor, andakter och mässor

Välkommen till Kungsängens kyrka och Västra Ryds kyrka. I kalendern på sidan finner du detaljerad information om varje gudstjänst.

Allhelgona helgen 1-3 november 2024

Välkommen till kyrkogårdarna vid Kungsängens kyrka och Västra Ryds kyrka. Vi tänder ljus och vi minns. Kungsängens kyrka, Klockargården och Västra Ryds kyrkas öppettider finns här på sidan. Gravljus finns att köpa i kyrkorna. Vi firar Högmässor och minnesgudstjänst. På söndagen 3 november är det Konsert "Hallelujah moments" i Kungsängens kyrka. Programmet för helgen hittar du här!

En kvinna håller valsedlar i olika färger i händerna, som en solfjäder.

Kyrkovalet - demokrati i kyrkan

Nästa kyrkoval äger rum 8-21 september 2025. Informationen på webbplatsen uppdateras fortlöpande.

Information om personuppgiftsincident

Två händer skriver på en bärbar dator.

Cyberangreppet 2023–2024

Svenska kyrkan utsattes den 23 november 2023 för ett cyberangrepp, en så kallad ransomware-attack. På denna sida hittar du information om angreppet och efterföljande konsekvenser i form av stulen data.

Närbild på guldfärgade kugghjul i ett urverk.

Årets högtider

Inom kristendomen finns det många högtider. Kristendomens viktigaste högtider är jul, påsk och pingst. De flesta av årets högtider kretsar kring händelser i Jesu liv, men det finns också högtider som lyfter fram helgon, martyrer och apostlar.

Bli medlem -Välkommen!

Du behövs och du är viktig! Vi vill vara en mötesplats för människor i livets olika skeden och situationer. Du är välkommen oavsett vem du är. Svenska kyrkan finns över hela landet och på många platser utomlands. Vi finns också på webben, i sociala medier, på sjukhus. Uppdraget är att vara där för människor, där människor finns.

Pilgrimsvandra eller sträck på benen

Upplev sommarkyrkan

Tillsammans för förändring i 150 år

Sedan 1874 har vi fört en kamp för och tillsammans med människor som lever i utsatthet över hela världen. Var med du också.

Engagera dig