Mariefreds församling

Vi är en del av Svenska kyrkan i Strängnässtift - välkommen till oss. Menyraden finner du längst upp till vänster.

Mariefreds kyrka fyller 400 år

I år fyller vår vackra kyrka 400 år där hon står på toppen av kullen. Det vill vi fira genom att bjuda in till massor av musik, föredrag, utställning, historisk gudstjänst, uruppförande av Olle Lindbergs verk och en stor jubileumsdag. Programmet presenteras löpande på den här sidan.

Kalender för allt som sker under jubileumsåret

På den här sidan ser du vad som sker i samband med jubiléet i datumordning. Alla konserter visas tex. för varje månad. Klicka på den lilla pilen efter varje händelse för att få mer information.

Konfirmation 2024-2025

För vem? För Dig som går i årskurs 8, eller är äldre, välkommen att vara med i församlingens konfirmandgrupp. Du behöver inte vara döpt eller tillhöra Svenska kyrkan, det löser vi om du bestämmer dig för att konfirmera dig. Hela konfirmandtiden är helt kostnadsfri inklusive måltider och ev. resor. Av erfarenhet vet vi att en del ungdomar inte känner att de passar in. Själva kärnan i vår verksamhet och i det kristna budskapet är att det finns en plats för alla – och det gör vi allt vi kan för att förmedla och efterleva. Det finns en stor flexibilitet kring hur ett konfirmandår kan se ut! Anmälan längre ner på denna sida.

Blommor på en sommaräng i solsken.

Församlingstidningen Kyrktrappan

På den här sidan kan du läsa sommarnumret av församlingstidningen "Kyrktrappan". Vi hoppas den ska skänka dig en fin stund. Temat för numret är Diakoni i alla dess fina former.

Historiska bilder

Välkommen till en fotoutställning utanför kyrkans södra ingång. Vi visar bilder från förr till nu, alla bilder med en anknytning till kyrkan. Läs mer nedan.

Hitta till kyrkor runt om i Sverige – eller ge dig ut på en vandring

Ett altare framför ett kyrkfönster.

Kyrkor och platser

Upplev över 4 000 kyrkor och kapell. Eller besök kyrkogårdar, kyrkoruiner och andra platser.

En hand håller i en mobil med skärmbild om kyrkguiden som visar adressen för kyrkan.

Appen Kyrkguiden

Appen Kyrkguiden hjälper dig hitta till våra kyrkor. I kalendern finns gudstjänster, konserter och andra evenemang. Appen är gratis och finns för både iPhone och Android.

Ett led människor går på en stig bland lövträd.

Vandra i Sverige – gå en pilgrimsvandring

I Sverige finns över 40 pilgrimsleder. Du kan vandra själv eller tillsammans med andra. På en pilgrimsvandring vårdar du både kropp och själ.

Ett kyrktorn sticker upp bakom trädkronorna mot blå himmel.

Sommarkyrkor

Många kyrkor håller öppet även under sommaren. Du hittar sommaröppna kyrkor via vår webbkarta eller app.

Pilgrimsvandra eller sträck på benen

Upplev sommarkyrkan

Information om personuppgiftsincident

Svenska kyrkan vill informera dig om en personuppgiftsincident som skedde i samband med att kyrkan utsattes för ett cyberangrepp i november 2023. Syftet med informationen är att berätta vad som hänt och vilka åtgärder kyrkan vidtagit. Vi ger även generella tips på vad du kan göra själv för att skydda dina personuppgifter.

Information om hur Svenska kyrkan hanterar dina personuppgifter

Din personliga integritet är viktig för oss och därför vill vi informera om var dina personuppgifter hämtas ifrån, hur vi använder dem och vilka rättigheter du har

Ett medlemskap i Svenska kyrkan gör skillnad.

En fyr lyser upp ett blått mörker.

Tankar inför helgen

"Den som ska ut och nattsegla måste ge sig av innan skymningen. När skymningen kommer, blir det för mörkt, och du kommer inte ens att komma ut ur din hemmahamn, ut till fyrarna.” Läs prästens tankar inför helgen på Svenska kyrkans bloggportal.

Följ med på pilgrimsvandring

Pilgrimsvandringen är både en yttre och en inre vandring. Den yttre vandringens mål kan vara en särskild plats, t ex en kyrka. Den inre vandringens mål är mitt eget innersta där jag möter mig själv och kanske också Gud

Sverige-Finsk verksamhet

Här kan du läsa mer om den Sverigefinska verksamheten i Strängnäs domprosteri. Ruotsinsuomalainen toiminta Strängnäs tuomiorovastikunnassa.

Act Svenska kyrkans blogg

Vi lever alla under samma himmel. Vi har samma rättigheter men verkligheten ser olika ut Läs berättelser och hör röster från Act Svenska kyrkans arbete runt om i världen.